vad ska man välja? - Forum

2010-05-15 19:31   vickaan*
jag vill gärna gå samhällsvetenskap-media. Jag vill bli en tooppjournalist! Så denna tråden handlar lite om att försöka hitta rätt och hur man ska kunna komma dit. Lite om att hitta sitt drömyrke. Om man inte redan vet, såklart.

RE: vad ska man välja?
2010-05-17 10:54   Anna
Hej Vickan, klart du ska bli toppjournalist! Jag tycker du ska börja med att se vilka skolor som har de ämnen du vill läsa och ta reda på mer info. Sedan är det bara att gå på öppet hus, träffa elever som redan går på skolan och kanske prata med lärarna. Och börja skriv i skoltidningen redan dag 1! På Huddingegymnasiet har de en jättebra skoltidning. Lycka till! / Anna

RE: vad ska man välja?
2010-05-19 15:22   vickaan*
jo, jag vet men här nere i Malmö finns ungefär bara två skolor med samhälle media/text. Det finns 4ans gymnasium och cybergymnasiet. Jag vill helst gå på 4ans gymnasium men vissa säger att dem ska stänga ner mediaprogrammet där...Liksom trist läge!

RE: vad ska man välja?
2010-06-16 14:56   Malin
Hej vickaan! Kolla runt på andra skolor med. Det finns en hel del skolor med riksintag och så. Specialutformade program finns ju också att söka till.

RE: vad ska man välja?
2010-10-29 09:07   Tess

Håller med! Klart du ska bli journalist!

Nu är det så att Medieprogrammet kommer att tas bort överhuvudtaget till HT 2011. Istället kommer man kunna läsa Samhäll med inriktning medier, information och kommunikation.

Om man vill bli journalist så tror jag det är viktigt att försöka få så mycket praktisk erfarenhet som möjligt. Du kanske kan skriva för en skoltidning, extraknäcka på lokaltidningen eller något sådant. Ju fler journalister man lär känna och ju mer praktiskt man får göra, ju lättare tror jag det är att få jobb sen!

Lycka till!


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information