Tips om NV/NB - Forum

2011-02-14 11:22   djurälskar'n

Jag går i nian och ska snart söka snart till gymnasiet. Jag har alltid drömt om att bli veterinär och då bör man ju gå NV. Grejen är att jag mkt hellre skulle vilja gå NB och om man ska gå på magkänslan så borde jag gå NB. Lite tips, borde jag gå NB som jag tror jag skulle trivas bäst på eller ska jag gå NV och satsa på en bred men lite svårare utbildning? Jag tvekar då jag inte vet vad jag vill göra om 3 år och kanske är så äckligt skoltrött då att jag inte vill plugga vidare. Jag är även en sån person som stressar upp sig om jag inte får tillräckligt bra betyg och jag skulle kanske bränna ut mig totalt på NV?


RE: Tips om NV/NB
2011-06-09 15:54   Madeleine på Gymnasium.se

Hej!
Ett tips om du är osäker på vad du vill göra efter gymnasiet, men ändå vet att du vill ha kontakt med djur under din gymnasietid är att välja Naturbruksprogrammet. Inom detta program kan du välja svenska 2 och 3 alternativt svenska som andraspråk 2 och 3 som individuellt val samt engelska 6 som individuellt val. Detta innebär att du läser 100 poäng extra (så kallat utökat program), och du får då grundläggande behörighet till högskolan. Detta innebär att du kan läsa vidare om du vill efter gymnasiet, men du har också en yrkesexamen, vilket kan vara värdefullt om du är skoltrött och vill jobba några år inom lantbruk eller med djur efter studenten.

Vänliga hälsningar,


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information