skola med kunskap om dyslexi - Forum

2014-05-20 16:04   Maria

Hej! Jag blir upprörd när det står att S:t Eriks har en dyslexifunktion och gymnasieval rekommenderar denna skola för dyslektiker. Detta är inte sant. Har gått där i 2 år och inte fått någon hjälp och inte något tillåtande klimat för läs- och skrivsvårigheter eller dyslexi. Inga hjälpmedel har ordnats och det finns endast en halvtidstjänst för detta ändamål. Lärarna har inte någon kunskap utan anser bara man ska rycka upp dig.


RE: skola med kunskap om dyslexi
2014-05-22 12:44   ASJ

Hej! Det är verkligen tråkigt att höra att du inte fått det stöd som du har rätt till.
Jag vet inte vad som gått snett. Vår tanke och vårt arbetssätt är följande:

Alla elever gör en screening i svenska och erbjuds under åk.1 att gå i en liten grupp som läser dyslexisvenska.
Har man dyslexi tackar man ja eller nej till den gruppen.

Det finns en läs- och skrivstudio som bl.a.hjälper till med att ordna ljudböcker till de som vill ha. Det finns både skönlitteratur och läromedel inlästa. Alla dyslektiker har förlängd skrivtid i alla ämnen.

I år har alla elever i åk1-2 fått låna en egen dator där det finns program installerade som kan vara till hjälp, de heter StavaRex, SpellRight och Gustavas ordbok. Man kan även få talsyntes installerad om så önskas.
Nästa år har även åk.3 tillgång till egna datorer

Att det bara skulle finnas en halvtid förstår jag inte, vi är fyra speciallärare och specialpedagog som arbetar heltid med stöd och läs-och skrivsvårigheter.

Kontakta gärna mig så att vi kan gå igenom det stöd som finns på skolan så att det blir rätt inför åk.3.
Konatktuppgifter till mig hittar du på skolans hemsida.

Mvh
Anna Sjögren
Specialpedagog St Eriks gymnasium


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information