Byta linje? - Forum

2018-08-23 17:16   Hej

Hej!
Jag går just nu på naturvetenskapliga linjen och trivs inte så jättebra. Har inga vänner där och finns inga som jag enligt första intryck skulle vilja ha som vän heller , jag vet man inte ska döma människor efter första intryck men grejen är att alla mina vänner går Samhäll och jag vet inte om jag ska byta?
Jag gillar inte no-ämnena så mycket men vill bli läkare i framtiden, men även ha behörighet till det mesta direkt efter gymnasiet. Jag måste även berätta att jag har fobi över att prata inför klassen, jag stammar och blir jättenervös och det är en fördel med natur. Jag har lättare att prata inför människor jag inte känner lika bra .
Men är det värt att gå natur i tre år, vara ensam, gå no-ämnena eller ska jag byta till samhäll och gå med mina vänner och även få de ämnena jag har lättare för i skolan men inte få behörighet till allt ?
Att gå samhäll och lägga till ämnena man behöver för behörighet till läkarlinjen är inget val då jag tycker det är för mycket.


RE: Byta linje?
2018-08-24 09:27   Petra Öster

Hej,

Bara du vet om det är värt att byta eller inte men om du verkligen vill ha behörigheten för läkare så blir det precis som du tänkt lite för mycket på Samhäll. Det kommer knappast vara möjligt att hinna med under gymnasietiden. Det finns ju alternativet att gå Komvux efter gymnasiet om du vill det.

Många känner sig nog ensamma i sin klass men du har tur att ha vänner på andra program som du kanske kan träffa i skolan på rasterna? Sedan så har ju terminen precis börjat och hur du känner kan ju ändra sig när du blir lite mer bekväm med din nya klass. Men som sagt, bara du kan veta vad som blir bäst för dig och bestämmer du dig för att det är bättre att byta kan du prata med din studie-och yrkesvägledare. Du kan även prata med din kurator om du behöver hjälp och råd om vad du kan göra för att du ska må så bra som möjligt under din gymnasietid. 

Lycka till! /Petra,SYV


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information