Barn läkare - Forum

2019-06-15 23:42   athena

Hej! Min bror sa att gå i natur på gymnasiet är jätte svårt. Men min fråga är finns det en annan linje man kan gå på för att bli barn läkare? jag är inte så bra på matte och är inte säker.


RE: Barn läkare
2019-06-18 09:43   Petra Öster

Hej,

Om du vill bli läkare så är det ju Naturvetenskap som kan ge dig den behörigheten och då måste du ju vara beredd på mycket matte. Du får fundera på om du känner dig tillräckligt motiverad och om du orkar att lägga mycket tid matten. Om du verkligen vill det så tror jag säkert att du klarar det. Det kan ju också vara så att du inte klarar att få höga betyg i matte när du går på gymnasiet, men det finns chansen att höja betygen genom prövningar på Komvux. Och sen finns också Högskoleprovet som ökar dina chanser. Det är ju viktigt att man har tillräckligt hög meritpoäng för att komma in på läkarprogrammet. Det brukar ligga väldigt högt, över 20 poäng, vilket betyder A i alla ämnen. 

Det finns inget annat program som ger dig rätt behörighet på gymnasiet så om du går ett annat program måste du läsa på Komvux eller på ett naturvetenskapligt basår efter gymnasiet.

Lycka till! /Petra,SYV


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information