Funderingar inför flytt till Malmö - Forum

2015-04-09 09:09   Sally

Hej Vi har sedan tio år bott i Belgien mina tre barn har tyvärr glömt svenskan. De talar flytande engelska, hollendiska och även franska i viss mån. Nu planerar vi att flytta tillbaka till Sverige och bo i Malmö. De äldsta av barnen är födda 96 och 98. De går i kommunala Begiska skolor och har mycket bra betyg. Skolsystemet i Belgien skiljer sig mycket från det man har i Sverige. Jag undrar hur vi kan söka till era internationella program som läsas på engelska? när ska man söka och hur snabbt får man svar? Jag vill inte riskera barnens skolgång med flytten varför det är viktigt för mig att jag får en klarhet över hur snabbt de kan komma in? hur sannolikt är det att de kommer in och hur man ska gå tillväga? Mina barn är svenska medborgare om det är intressant att veta. Vi Planerar flytten till sommaren då barnen har sommarlov. Får de plats på direkten när vi har flyttat? måste de vara folkbokförda för att vi ska kunna söka hos er? eller kan man lämna in en ansökan redan nu? Hur utökar man deras chanser att bli antagna till era program?


Malmö Borgarskola
Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information