distans - Forum

2019-03-09 17:23   21savagegurl

Hej!

Min pappa har fått jobb i dubai och våran familj har bestämt sig att flytta dit. Jag går just nu i sista årskursen i nian och vi beräknas flytta in där om 1 år ungefär, (när jag går i tvåan). Min dröm ända sen jag vart liten har varit att gå natur på gymnasiet och det tänker jag göra, men min fråga är om det ända alternativet är korrespondegymnasiet eftersom man tydligen måste närvara på vissa grejer, som laborationer, estet och gympa har jag för mig? Isf hur ofta är det man måste närvara och är det ens möjligt för mig då det tar 7 timmar direktflyg. Hur ska jag bära mig åt om detta inte funkar? Vad jag vet finns det inget svenskt gymansium i dubai.


RE: distans
2019-03-11 10:28   Petra Öster

Hej,

För de som inte bor i Sverige så är det inte Korrespondensgymnasiet, utan Hermods Distansgymnasium som gäller. De har svensk gymnasieutbildning helt på distans. Så du kan ta kontakt med dem för mer information. Sedan finns ju möjligheten att gå i internationell skola. Du kan få samma behörigheter och utbildning i en internationell skola som du kan få på Naturvetenskapsprogrammet i Sverige. Så det är kanske en idé att även fundera på att gå i en internationell skola där du har klasskompisar?

Lycka till! /Petra,SYV


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information