Gör vår undersökning om gymnasievalet för chansen att vinna 1 000 kr på Filmstaden! ✨📽️

Vilken linje är bäst att ta ifall man vill bli arkitekt? - Forum

2017-09-22 02:18   Yandira

Hej, jag undrar om vilken linje som är bäst att ta för att utbilda sig till arkitekt.
Har fått höra att det är Naturvetenskap man ska ta eller Teknik.
Däremot har jag tänkt på Teknik & design (TD) eller Production & design (PD).
Snälla hjälp mig hitta bästa linjen & förstå skillnaden mellan de linjer
Tack
MVH Yandira 


RE: Vilken linje är bäst att ta ifall man vill bli arkitekt?
2017-10-06 13:28   Petra Öster

Hej Yandira,

Vad roligt att du är intresserad av arkitektur! Om du vill bli arkitekt kan du efter gymnasiet välja att läsa ett renodlat arkitektprogram, ett civilingenjörsprogram med inriktning mot arkitektur eller ett byggnadsingenjörsprogram med inriktning mot arkitektur. Det finns även högskoleförberedande yrkesutbildning som ger dig grundläggande kunskaper inom arkitektur.

Beroende på utbildning kan kraven variera så kom ihåg att du måste kolla med respektive högskola/universitet som du vill gå på! Men här är ett exempel: för arkitektutbildningen på KTH i Stockholm, Chalmers i Göteborg, Lund och UMA i Umeå är behörighetskraven: Matematik 3b alternativt 3 c, Samhällskunskap 1 b alternativt 1a1+1a2, Naturkunskap 2 (kan ersättas med Kemi 1 samt Fysik 1).

Du kan välja vilken gymnasieutbildning du vill men det är bra om den är högskoleförberedande och uppfyller dom här behörighetskraven, vilket både Naturvetenskapsprogrammet och Teknikprogrammet (alla inriktningar) gör. Om du är intresserad av att bli arkitekt så kanske inriktningen Samhällsbyggande och miljö inom Teknikprogrammet är mest intressant för dig eftersom man läser arkitektur där. Läs mer om de olika inriktningarna här: https://www.gymnasium.se/sok/teknikprogrammet

Lycka till! /Petra,SYV


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information