Vilken inriktning ska jag välja? - Forum

2019-09-24 10:16   Beslutsångest

Hej, jag vill bli inredningsarkitekt i framtiden och jag gillar estetiska ämnen. Så valde därför mellan att gå estet -bild eller teknik -design och produktutveckling.
Jag valde att gå teknikprogrammet och första året var kul och jag trivdes jättebra i klassen.

Nu går jag andra året på teknikprogrammet och valde först design som inriktning. Jag gillade inriktningen och lärarna men jag trivdes inte i klassen. Så jag bytte därför till samhällsbyggande och miljö eftersom jag tyckte att det verkade ganska kul också och deras klass har bättre sammanhållning. Nu trivs jag lite bättre i klassen men jag gillar inte inriktningen eller lärarna lika mycket. Det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Jag vill ju egentligen gå design men klassen är grupperad och har typ inga vänner där och har svårt med konstruktionen.

Jag vet inte hur jag ska göra. Ska jag byta tillbaka till design som jag tycker va roligast och gå i en klass jag inte trivs i och kämpa mig igenom konstruktionen eller ska jag gå kvar på SAM och gå något jag egentligen inte vill gå men trivas i klassen? Sam är helt ok men hade ju helst gått DES om jag hade gillat klassen.


RE: Vilken inriktning ska jag välja?
2019-09-24 12:59   Petra Öster

Hej,

Om du inte trivs på din gymnasieskola eller i din gymnasieklass bör du kontakta en skolsköterska, kurator, rektor eller någon annan lärare på skolan. De är till för att hjälpa dig så att du trivs på skolan och känner dig trygg. Till att börja med ska de hjälpa så att du trivs och mår bra så du kan gå kvar i din gymnasieskola och i din gymnasieklass på det program du vill gå. Om detta inte fungerar bör du prata med din rektor eller studie- och yrkesvägledare för att få byta gymnasieklass eller skola. Det är upp till dig att avgöra vad som är viktigast för dig, att gå inriktningen du vill eller att du har en klass där det känns bra just nu. Din studie- och yrkesvägledare hjälper dig att fundera igenom din situation så du kan göra ett bra val.

Lycka till! /Petra,SYV


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information