Ska man lyssna till sitt hjärta? - Forum

2011-11-01 11:37   Kluven tjej

Hej alla smarta medmänniskor.
Jag går i nian och ska söka in till gymnasiet efter jul men jag vet inte vad jag ska välja. Jag står mellan IB (International Baccalaureate Diploma Programme) och natur natur. Drömmen är att bli läkare och jag har kollat upp att jag bli detta genom att läsa natur eller IB. Problemet är dock att IB är helt på engelska. Jag älskar engelska och är ganska bra på det men min omgivning anser att jag borde läsa natur för att allt då är på svenska och jag får en bredare utbildning. Men jag vill plugga utomlands och då måste jag lära mig allt på engelska för eller senar så varför inte börja redan nu? Dessutom ger IB universitets behörighet i mer än 100 olika länder världen över... Jag vill läsa IB men omgivningen får mig att tvivla och därför vet jag itne vad jag ska läsa. Borde jag lyssna till mitt hjärta och läsa IB eller lyssna på omgivningen och läsa Natur? Tacksam för svar!


RE: Ska man lyssna till sitt hjärta?
2011-11-04 11:21   Anna

Hej Kluven tjej!

Jag har faktiskt precis börjat gymnasiet och mitt svar på din fråga är : Ja, du ska absolut följa ditt hjärta! Jag hade samma problem som du när jag valde, det stod emellan Samhällsvetenskapsprogrammet (som mina föräldrar ville att jag skulle gå) och Estetiska programmet, för att jag ÄLSKAR musik! Båda två programmen är ju högskoleförberedande så mitt val blev självklart Estetiska programmet. Om jag skulle gå något jag inte hade var intresserad av eller brunnit för så tror jag inte att jag skulle få så bra betyg. Jag är väldigt nöjd med estetiska programmet och jag får hålla på med det jag älskar, musik!

Om du är duktig på engelska och vill plugga utomlands tycker jag att du ska välja IB-programmet. IB är väl dessutom ett mycket bredare program med tanke på att du kan arbeta i hela världen efteråt, både i sverige och utomlands.

Följ ditt hjärta och lyssna på dig själv, inte någon annan! Det är du som ska gå gymnasiet, inte din omgivning!

Hoppas det löser sig och lycka till!

Från en tjej som lyssnade till sitt hjärta :)


RE: Ska man lyssna till sitt hjärta?
2014-09-11 17:58   Nina

Hej hej!

Eftersom att du är så säker på att du vill gå IB så vill jag ge dig ett råd:
Det är BARA DITT val!

Lycka till! :)


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information