Pilot - Forum

2010-11-17 20:02   Emil

Tjenare!!

Jo jag går just nu i nian och är otroligt sugen på att bli pilot sedan när utbildningen är klar.
Har läst och vet att det finns många olika spår att gå men den jag är mest sugen på är att gå Natur första och sedan byta till Natur Pilot i Arvidsjaur. Men vad jag har hört så ska Arvidsjaur så som Västerås pilot gymnasium tas ner, men eftersom att detta tycker jag värkar va det absolut roligaste så undrar jag om jag nu kan gå Naturvetenskap på Bäckäng tre år och sedan söka in på Lunds Universitet men lika som detta så värkar det svårt att komma in. Skulle då om man inte kommer in på detta om man kan gå någon utbildning så man får flyga enmotoriga och få betalt för detta så att jag sedan kan finansiera min sedan dyra utbildning? Och om ni vet om Arvidsjaur ska vara kvar till jag ska söka dit om ungefär ett år?

Mvh Emil


RE: Pilot
2010-11-21 21:30   Johan Damström

Jag har samma problem. Inriktat mig på Västerås/Arvidsjaur tills jag fick reda på det mest tragiska med den nya gymnasieskolan. Kanske att man går flygteknik år 1-3 eller något.

Sista terminen denna utbildning påbörjas är hösten 2011 men då återstår problemet att man ska ha gått ett år redan om man ska gå linjen.


RE: Pilot
2010-11-22 14:27   Anna

Läs elevreportaget om pilotutbildningen här.

www.gymnasium.se/Bli_pilot_redan_efter_gymnasiet__c6867.html


RE: Pilot
2011-06-11 08:43   gurra

vet någon ungifär vad arvidsjaours flyggymnatium har för intagnings poäng?


RE: Pilot
2011-06-16 23:27   Johan

Tyvärr finns det inget "flyggymnasium" längre. Iallafall inte med praktisk flygning utan bara teori, som aerodynamik och liknande. Men tidigare har det varit ungefär 235 poäng tror jag men nu när man inte kommer att få flyga längre så kommer nog den gränsen dras ner mycket till ,uppskattningsvis 180 poäng.


RE: Pilot
2011-06-17 14:21   Emil

Vad heter det gymnasiumet där man läser bara flyg teori?


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information