Mitt drömgymnasium kostar en halv miljon - Forum

2017-02-09 16:01   Alva
Hej!
Jag går i åttan och tänker väldigt mycket på vilket gymnasium jag ska välja för det sista jag vill är att vara stressad i nian. För några veckor sedan hittade jag ett gymnasium och en linje som passar mig perfekt, en IB linje på en internatskola.

Först och främst så älskar jag engelska och går redan i en spetsklass i engelska. För det andra så tycker jag verkligen om IB formatet och hur mycket aktiviteter utanför skolan man har, att man har klasskompisar från hela världen och att man har en frihet då man kan välja själv vilka ämnen man vill läsa på en högre nivå. Skolan verkar också väldigt trevlig med fantastiska byggnader, fina elevhem och återigen väldigt många olika aktiviteter som man kan göra efter lektionerna. Klasserna är också små vilket är något som jag verkligen letar efter i ett gymnasium. Dessutom så är skolan ett internat, något som jag har drömt om att gå på sedan jag läste Harry Potter böckerna i sjuårsåldern.

Men nu kommer vi till problemet, ett läsår kostar 175 000 kr om man ska bo på skolan, vilket jag måste göra för det skulle vara omöjligt för mig att pendla ifrån staden där jag bor. Detta sammanlagt för de tre åren blir över en halv miljon. Med studiebidrag som man får automatiskt, som jag har förstått det som, så blir det precis under 500 000 kr för alla tre läsåren.

I min stad så finns det såklart ett antal IB utbildningar men de har inte lika små klasser, lika trevlig miljö och absolut inte samma möjlighet att träffa folk från andra länder. Dessa skolor har inte heller samma "skolanda" eller vad man ska kalla det för, som internatskolor. Detta kanske låter jättetramsigt men jag tror dessa saker är saker som gör skillnaden på ett OK gymnasieval och ett fantastiskt gymnasieval för just mig personligen.

Men samtidigt känner jag verkligen inte att allt detta är värt 500 000 kr och jag tror inte att mina föräldrar känner så heller.

Vet ni om det finns några liknande alternativ eller om det finns något ytterligare sätt att sänka priset?

RE: Mitt drömgymnasium kostar en halv miljon
2017-02-18 19:21   Oscar Lundberg

Hej Alva, vad kul att du har stora planer redan nu, det är bra att vara ute i god tid. Jag skulle gissa på att CSN (Centrala studiestödsnämnden) skulle kunna hjälpa till med stora delar av kostnaden men är lite osäker på hur mycket. Jag rekomenderar att du söker upp din studie och yrkesväg ledare på din skola och tar upp ämnet och frågan, om du känner att du inte får hjälp så kan du alltid gå till kommunens egna! Eller så kan du skicka iväg ett mail till CSN och fråga hur det fungerar. MVH Oscar.

Lägger en länk till emailmallen: https://www.csn.se/epostaoss/indexFraga.jsp?amne=SH


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information