Idrott under hela gymnasiet? - Forum

2018-06-30 01:16   Anonym

Hej!
Jag förstår inte riktigt hur det går till med idrott och hälsa på gymnasiet. Jag personligen tycker inte om idrott alls. Jag har förstått att man måste läsa idrott och hälsa 1, men vad innebär det? Står 1 för att man måste gå den under åk 1 på gymnasiet? Och om man nu gör det och går ut med ett godkänt betyg, kan man välja bort det ämnet under åk 2 och 3? När man går ut 2:an och 3:an, går man då ut med idrottsbetyget man fick när man gick idrott och hälsa 1 under första året och sedan valde bort det?
Tacksam för svar!


RE: Idrott under hela gymnasiet?
2018-07-11 12:17   Petra Öster

Hej,

Idrott och hälsa 1 är den första kursen i idrott och hälsa som man kan ha i gymnasiet. Efter den kan man välja till flera kurser, till exempel Idrott och hälsa 2. Men det är bara första kursen som är obligatorisk. Idrott och hälsa 1 är på 100 poäng, det betyder att man oftast läser kursen under ett läsår. Skolorna kan själva bestämma hur de vill lägga upp kursen bara de följer det centrala innehållet och kunskapskraven som finns för ämnet. Vanligast är kanske att man har kursen första året på gymnasiet och sedan behöver man inte ha det längre de andra åren. Man får då det betyg man fick i kursen som slutbetyg.

Lycka till! /Petra,SYV


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information