IB programmet - Forum

2019-03-26 17:12   Ronya

Hejsan, jag har bara en fråga angående IB programmet. För det första undrar jag var möjligheterna finns att göra IB programmet utomlands (alltså villka skolor som har de programmet), vet att EF har skolor i Torbay, New York & OXford där dethär programmet är tillgängligt.  Är deras skola då (EF acadyamy) bra/pålitlig, liksom har man fortfarande samma möjligheter efter man gått ut skolan då om man går på deras skola (EF acadamy) som med andra skolor med det här programmet. Hade lite svårt att formulera mig nu men hoppas att man fattar ungefär vad jag är ute efter/undrar.


RE: IB programmet
2019-03-27 09:02   Petra Öster

Hej,

International Baccalaureate styrs av IBO, International Baccalaureate Organization. EF Academy – International Boarding Schools är privata gymnasieskolor där du tillsammans med studenter från hela världen läser enligt en internationell läroplan. På EF skolorna finns olika internationella program, inte bara IB-programmet, men du kan välja att gå IB-programmet.

IB-programmet har alltid samma utformning och upplägg. Du läser förutom de sex ämnen som du själv får välja inom IB-programmet tre ämnen som alla International Baccalaureate-elever läser världen över. De heter Theory of Knowledge, CAS och sen skriver du en Extended Essay. Eftersom IB-programmet styrs av en organisation och ser lika ut i alla länder kan du vara säker på att du får samma utbildning och samma möjligheter oavsett var du går programmet. 

Lycka till! /Petra,SYV


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information