Gymnasieval? (IB) - Forum

2010-11-23 17:29   Ester

Hej,
jag är en 95:a som ska söka till IB på Torsbergsgymnasiet till våren. Finns det andra som funderar på att gå IB, eller har lust att låta sig övertalas? ^^
Skulle även vilja veta vilken linje du väljer och varför!


RE: Gymnasieval? (IB)
2010-11-24 21:56   Matilda

Jag tänkte också på IB ett tag, men njäe. IB är mer plugg än natur enligt många. Om du sedan ändå väljer att inte plugga vidare utomlands hamnar du i kvotgrupp när du ska söka i Sverige, inte kul. Jag ska istället gå natur tänkte jag, försöka ha en skola som erbjuder resor. Jag tänkte även vara utbytesstudent i ett år i USA.


RE: Gymnasieval? (IB)
2010-11-25 23:17   wendela
post

vad är IB ? :) (är oxå 95:a)


RE: Gymnasieval? (IB)
2010-12-08 22:47   Ester
post

Matilda:
Absolut, IB är en plugglinje, men enligt mig är deras ämnen och sammanhållning oslagbar, det är inte bara en gymnasielinje. :P De har saker ingen nationell linje erbjuder, t.ex. TOK m.m - de är helt enkelt lite vassare än de andra alternativen enligt mig. ^^
Dessutom är jag säker på att jag vill plugga utomlands, och då är det det bästa alternativet.

Wendela:
IB är lite som det nationella NV (numera NA), fast all undervisning (förutom hemspråksundervisningen, förstås) sker på engelska. Linjen är internationell och fungerar annorlunda än de nationella inriktningarna, man läser t.ex. bara sex ämnen, som man fördjupar sig i. (Bifogar "IB-hexagonet")
IB finns i över 130 länder, och kursplanen är densamma världen över - 80% av dina betyg avgörs dessutom av internationella "domare", och endast 20% av dina lärare.
Linjen är egentligen tvåårig, men eftersom att det är lag i Sverige på att gymnasieutbildningar ska bestå av tre år, har ett förberedelseår lagts till, Pre-IB. Pre är utformat så att det är närliggande det svenska Samhällsprogammets undervisning, för att man ska kunna byta linje lätt om man av någon anledning ändrar sig (vanligaste anledningen är förmodligen den höga studienivåan), och först andra året, IB1, börjar man med de ämnen som är speciella för IB; CAS, TOK, Extended Essay. Om du vill veta närmre vad dessa innebär, är det bara att fråga mig ^^
På IB finns dessutom ingen idrott (ännu en anledning till varför det ligger mig såpass varmt om hjärtat). Jag skulle vilja påstå att IB är bland det absolut tuffaste man kan gå i gymnasie-väg i Sverige, men det finns såpass många fördelar: t.ex. delar ofta eleverna intressen, och mestadels kommer de från olika platser i landet, eller utomlands ifrån, vilket gör att alla startar på samma ruta, något som skapar en oslagbar sammanhållning i klasserna som jag inte skulle vilja jämföra med någon annan inom gymnasium eller grundskola. IB är även mycket mer internationellt erkänt än det är i Sverige, och eftersom du när du går ut får ett diplom med bevis på att du är tvåspråkig, ger det dig stora fördelar, plus att IB som sagt är någorlunda väl förankrat och har sina connections, så att säga :P

Oops, det blev lite långt, det där... Det är bara att fråga på om du är intresserad (vem "du" än må vara), jag har, uppenbarligen, inget emot att skriva långa, utdragna och entusiastiska texter om linjen.


RE: Gymnasieval? (IB)
2010-12-10 10:17   före detta IB-elev

Sök till IB om du vill ha en utmaning i dina studier!

Att det är på engelska gör att det blir lätt att studera vidare på högskolan sen där mycket av kurslitteraturen och vissa föreläsningar är på engelska. Man får också en bra och avslappnad relation till sina lärare eftersom det inte är de som sätter dina betyg. De gör allt för att förbereda dig inför slutproven i trean.


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information