Ekonomi eller natur? - Forum

2011-05-29 01:37   Lina

Hej!
Jag står och väger mellan två linjer: natur och ekonomi. Jag har väldigt lätt för matte men jag vet inte riktigt ifall jag tycker att det är kul. Samma med NO-ämnena, det går bra och kan vara intressant ibland, men det är väl inte riktigt de lektionerna jag ser fram emot varje vecka.
Jag har MVG i SO och jag har precis förstått syftet med delmoment i ämnet. Det kan vara intressant lite då och då. Juridik tycker jag dock verkar vara väldigt intressant, även psykologi, hur folk tänker och handlar.
Sedan jag började högstadiet har jag smådrömt lite om att jobba på Svenska Ambassaden i Tokyo eftersom jag har japanska som modersmål. Ibland när jag inte har något att göra sitter jag och läser Civilrätt eftersom att jag tycker att det är intressant om hur samhället fungerar juridiskt. Nu det senaste året har jag även tänkt på låkare, kanske kirurg. Eller kanske forskning om människokroppen, hur hjärnan fungerar, alla dessa obesvarade stora frågor om den, kan ju också vara riktigt kul och intressant.

Hursomhelst så har jag väldigt svårt för att välja. Jag skulle vara otroligt tacksam om någon som går någon av dessa linjerna kunde ge mig lite tips och berätta hur det är att gå just den linjen, vad är svårt, vad är kul, osv.

Tack på förhand!

Lina


RE: Ekonomi eller natur?
2011-06-02 00:41   jmm

Hejsan!
Jag har i o försig gått ut gymnasiet för längesedan - men jag kan ge dig några råd kanske ändå. Välj inte något som du tycker är halvkul el halvbra. Eftersom du verkar mer intresserad av humanistiska/samhällsämnen så skulle jag nog rekommendera att du väljer Humanistiskt program eller Samhällsprogrammet o då har du mer grunder för att kanske bli jurist eller gå vidare till socionomlinje/ psykologilinje el vad det nu kan bli på högskolan sen. Humanistisk är också mycket språk vilket är en fördel för internationella studier sen. För läkarstudier är det naturvetenskap som gäller - vet inte om vård o omsorgslinjen kan tillgodoräknas också nuförtiden. Om du väljer Ekonomiprogrammet så är mycket matte/ekonomi o Naturvetenskap är mycket NO-ämnen/matte - följ ditt hjärta istället! Man ska trivas med det man väljer.
Mvh


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information