C-barn/mellanbarn vad ska jag välja? - Forum

2015-12-27 23:06   tjej i 9:an med gymnasieångest

Hej, jag är en 15 årig tjej som har en sjuk gymnasieångest och det är inte för att jag inte kommer komma in på den skola jag vill för jag tror att jag kommer in med mina 287.5 meritpoäng. Det är bara det att jag är ett typiskt medelmåtta barn. Jag är medelmåttig på allt, jag har C i de flesta ämnen och det gör det svårt att välja linje nu till gymnasiet. Jag vill gå ett högskoleförberedande och har tittat mycket på Samhäll, Natur eller Ekonomi men jag har väldigt svårt att välja eftersom jag inte vet vad jag vill göra efter gymnasiet förutom att plugga vidare. Jag tycker om Matte men jag tycker även om Svenska, Engelska, Religion fysik och alla andra ämnen. Jag har ingenting att gå på. Jag har gjort massvis med test men inget hjälper, jag har pratat med vår Syv minst 5 ggr men vet fortfarande inte, har någon något tips eller råd om vad jag ska göra och hur jag ska tänka.


RE: C-barn/mellanbarn vad ska jag välja?
2015-12-29 08:50   Caroline, SYV

Hej!

Först vill jag säga att 287,5 poäng är bra. Bra jobbat!
Eftersom du gjort många tester och pratat med SYV utan att komma fram till något, så kanske du ska prata med elever som går programmen du funderar på? De har ju, precis som du, stått inför valet. Fråga dem vad det var som gjorde att de valde just det programmet de går på. Fråga också vad som är det bästa med programmet och vad som är den största utmaningen. Kanske sätter de ord på några av dina tankar.
Lycka till!

Caroline, SYV


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information