Omval = mindre chans att komma in? - Forum

2010-04-13 19:27   Kim
Hej! Jag är en tjej som nyligen gjort mina gymnasieval, men som nu kommit på att jag vill byta plats på mitt första och andra val. Om jag gör detta omval, är det mindre chans för mig att komma in då? Eller börjar allt om från början, så att det inte spelar någon roll om man väljer om? Är lite nervös över detta nämligen... Väldigt tacksam för svar!

RE: Omval = mindre chans att komma in?
2010-04-16 08:54   Linda på Gymnasium.se
Hej! Den preliminära gymansieintagningen är just preliminär och är till för att du ska få ett hum om dina chanser att komma in på dina val. Gymnasieomvalet är till för att man ska kunna ångra sitt första gymnasieval. Att du ändrar i din ansökan ska i sig inte påverka dina chanser negativt att komma in. Din möjlighet att komma in på ditt nya förstaval kan ändras om det nya förstahandsvalet kräver högre intagningspoäng än ditt tidigare förstahandsval. Om många elever väljer att ändra sina gymnasieval, så att antal sökande till ditt nya försthandsval höjs kan detta också påverka dina chanser att komma in på förstahandsvalet. Om du inte kommer in på ditt nya förstahandsval komemr du alltid att prövas mot ditt andrahandsval och vidare. Hoppas att jag har kunnat hjälpa dig. Lycka till!

RE: Omval = mindre chans att komma in?
2010-04-16 16:08   Kim
Okej, tack så jättemycket! =)

Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information