HJÄLP MIG OM PROGRAM - Forum

2012-04-11 02:11   felicia

Hej, det är så att jag vill så mycket. Jag är liksom osäker om jag vill bli advokat, (jurist av ngt slag), psykolog, socionom, egen företagare, journalist, inom medie branschen, musik osv. så ja, alltså är det lite blandat och skulle vilja gå ett gymnasieprogram, där jag efter kan nästan välja och vraka bland olika högskoleutbildningar senare. Jag är väldigt duktig i skolan, och ska då försöka att gå ut med mycket höga betyg. Har hört många som säger samhäll, åtminstonde på solbergaskolan, Arvika. Mina mentorer säger att det är ett brett program, men jag är otroligt rädd att det inte är det. För på andra gymnasium som t.e.x Klara i Karlstad finns det en inrikting av samhäll som nästan endast verkar vara för psykolog, polis, lärare osv. Så min fråga är: Vilken är den bredaste linjen, man kan gå, så jag kan välja och vraka efter gymnasiet? :)


RE: HJÄLP MIG OM PROGRAM
2012-04-13 13:37   Sanna på Gymnasium.se

Hej Felicia! Det verkar som du har siktet inställt på vidare studier och ja det är väldigt svårt att veta vad man vill. Jag skulle tipsa dig om att välja ett program som du tycker om och är intresserad av. Det spelar egentligen ingen roll vilket av de högskoleförberedande programmet du väljer, du kan läsa vidare efter alla. Är det så att du läser Estetiska programmet och bestämmer dig för att läsa vidare till läkare efter gymnasiet kan du välja till de ämnen som krävs för att komma in på läkarlinjen. Det bredaste programmet kan vara Naturvetenskapsprogrammet med inriktning Naturvetenskap och samhälle men det är bara för att du får en bit av varje där. Men som sagt välj något du tycker är roligt och intressant. Lycka till! Hälsningar, Sanna på Gymnasium.se


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information