Gymnasieval - Forum

2012-05-14 21:23   Alice

Hej! Jag går för nuvarande naturvetenskapsprogrammet, men ska börja om på nytt i ekonomiprogrammet ill hösten. Jag blev inte nöjd med mitt matte-betyg och min rektor och studievägledare rådde mig att byta linje. Nu är jag inte lika säker längre på om detta är det rätta valet, jag vill ju fortfarande bli tandläkare/doktor. Jag har hört talas om att det finns ett naturvetenskapligt basår att läsa efter gymnasium och undrar nu om det kvittar i fall jag väljer att gå om natur eller ekonomi till hösten, om det är så att jag tänker läsa det här basåret efter gymnasium? Snälla hjälp, min studievägledare vägrar att dela med sig information till mig. Med vänliga hälsningar, Alice.


RE: Gymnasieval
2012-06-11 16:46   Sanna på Gymnasium.se

Hej!

Om du vill läsa vidare till läkare eller tandläkare efter gymnasiet är Naturvetenskapsprogrammet ett naturligt val. Matematik är en stor del av utbildningen och kommer också vara det när du läser vidare. Har du svårt för matematik eller är det bara att du inte fick så bra betyg som du hoppats på? Är du intresserad av ämnena annars? Bara för att du inte fick så bra betyg i matematik betyder inte det att du behöver byta program. Byter du till Ekonomiprogrammet kan du läsa till de kurser som du kommer behöva när du söker till universitet eller högskola. Eller göra ett naturvetenskapligt basår.

Försök prata med din studie- och yrkesvägledare igen, ni tillsammans måste kunna reda ut detta på bästa sätt.

Lycka till med dina gymnasiestudier!

Hälsningar, Sanna på Gymnasium.se


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information