Byta skola - Forum

2011-11-08 20:10   idy

Hej!
Jag nuvarande i ettan och jag vet att det har gått två månader men jag vill verkligen byta till ib programmet, dels för att jag inte är intresserad av de programmet jag går på nu och för att jag är väldigt bra på engelska så det verkar som ett passande programmet för mig.
Jag har bara några frågor; Jag har blivit informerad att bara för att jag har ett G på matte ( från grundskolan) så kommer det bli svårt för mig att hänga med de naturvetenskapliga ämnen och matte. Men är det så att det finns olika inriktningar i ib? matten klarar jag av men måste man lästa de naturvetenskapliga ämnen alla tre år?
Tack!:)


RE: Byta skola
2011-11-11 13:05   Sanna Erlandsson på Gymnasium.se

Hej!

När man vill byta gymnasium är det bra att man gör det i början av sin gymnasietid och med tanke på att du bara har gått en termin ska det inte vara något problem. För att du ska kunna byta måste det också finnas lediga platser kvar för dig på det nya programmet du vill gå, och det kan din studie- och yrkesvägledare hjälpa dig att få svar på.

Informationen jag har om IB-programmets ämnen är att de sex ämnen du får välja själv inom IB-programmet får du välja mellan grupperna:

Ditt bästa språk (svenska eller engelska)
Ett andraspråk (engelska, franska, spanska, kinesiska...)
Ett SO-ämne (t ex ekonomi, historia, psykologi)
Ett NO-ämne (biologi, fysik eller kemi)
Matematik (studies: A-C, methods: A-E, further mathematics)
Fritt val, bild eller ännu ett ämne från ovanstående grupper.
Det finns möjlighet att välja till ett sjunde ämne som eleven får ett certifikat i.

Men det bästa är om du tar kontakt med din studie- och yrkesvägledare även när det gäller dessa frågor för att få svar på hur det fungerar på den skola du går på.

Lycka till med byte av program!

Hälsningar,


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information