Byta skola - Forum

2011-10-24 12:50   Pj

Hej! jag sitter i en svår situation...jo det är såhär att jag går idag ( åskurs 1) på ekonomiprogramet men vill byta till samhälle,men på de skolor jag vill gå på kan jag ej börja på nu(de har inga platser) men jag har hittat en skola som verkar vara medelbra,men jag har bestämt mig för att jag vill börja på en av de skolorna jag vill gå på till nästa år,men frågan är vad jag ska göra fram tills bytet? ska jag gå kvar på ekonomiprogrammet(där jag ej trivs) eller ska jag byta till de medelbra skolan och gå där ett år och sedan byta igen? Frågor jag också funderar kring är det med mina betyg,hur kommer det fungera när jag bytar skola? de kurser jag läser nu i åk 1 kommer de följa med mig till den nya skolan eller kommer jag börja om från början när jag bytar? och slutligen hur fungerar det med själva bytet,hur ska jag gå till väga? (är det "bäst" att gått samma program jag ska byta till eller kvittar det?)Och är det vanligt att man bytar från ex. samhälle till samhälle i årskurs 2?


RE: Byta skola
2011-11-04 13:32   Sanna Erlandsson på Gymnasium.se

Hej!

Jag förstår att det blir lite konstigt. I en sådan här situation är det bäst att du går till studie- och yrkesvägledaren på det gymnasiet du går nu. Den personen kan hjälpa och vägleda dig rätt. Att byta gymnasieskola eller gymnasieprogram är väldigt vanligt och om det inte känns rätt ska man självklart kunna byta.

Prata med din studievägledare och lycka till med ditt byte av skola!

Hälsningar,


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information