Gymnasieval - Forum

2008-11-27 21:32   Anton
Hej jag heter Anton och är 15år och går i 9an, Jag ska snart välja till gymnasiet och är intresserad av att bli Brandman vilken linje ska man välja då?. För man måste väl ha en grundutbildning i sjukvård?. Ska jag välja Omvårdnads programmet då? Mvh Anton

RE: Gymnasieval
2008-12-02 16:03   Studievägledare Inger
Hej Anton Om du vill bli brandman är det ett bra val att välja Omvårdnadsprogrammet.Du får precis som du säger en grundutbildning i sjukvård som kan vara bra att ha.Rent formellt så kan du gå vilket program du vill för att sedan fortsätta på den eftergymnasiala utbildningen "Skydd mot olyckor" som har som behörighetskrav att du ska vara godkänd i Svenska B, Engelska A, Matte A och Samhälle A. De kurserna får du oavsett vilket program du går eftersom det är kärnämnen men det kan ändå vara bra att gå Omvårdnad för då får du förkunskaper som du har nytta av på dina senare studier. Dessutom så får du göra APU och kan då prova på hur det är att jobba med yrken som tar hand om människor. Lycka till med ditt val! Mvh Inger studie- och yrkesvägledare

Elfrida Andréegymnasiet
Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information