Gör vår undersökning om gymnasievalet för chansen att vinna 1 000 kr på Filmstaden! ✨📽️

Hur är gemenskapen? - Forum

2014-02-19 13:16   JoJo

Hej undrar hur skolan är? Med gemenskapen och trivsel samt hur kreativ undervisningen är. Är den traditionell eller händer det ibland att elever åker på studiebesök har grupparbeten med mera?


RE: Hur är gemenskapen?
2014-08-22 17:27   M.E

Jag tycker att gemenskapen är väldigt bra. Alla är sammanhållna och alla är accepterade som de är. Hittills så har det skett flera studiebesök. Vård och omsorgsprogrsmmet har bland annat fått varit med och prövat släcka bränder och sitta i rökfyllda containrar. Designeleverna har fått gå på modevisning, kriminologieleverna har fått gå visning på polismuseet bland annat och juridik eleverna har fått vara med på en rättegång. Mäklarna får även ha praktik på en mäklarfirman. Förutom det så får alla klasser göra saker utanför skolan med olika aktiviteter.


RE: Hur är gemenskapen?
2015-04-04 12:19   L
Hej!

Jag håller med ovanstående att det var ett misstag att börja på Drottning Blanka. Första året var skolan bra trots byte av lärare mitt i terminen. Detta läsår har det varit kaos med många stölder och absolut inte ett fåtal som skrivs där uppe. Nya riktigt dåliga nyutbildade lärare har anställts och efter klagomål samt händelser har det inte hänt något. Man känner sig otrygg och kan inte lämna väskan någonstans. Stölderna ska tystas ned och det är ingen som tar stölderna på allvar. Det är mycket droger på hela skolan, vet jag som elev, men trots detta är det ingen som blir avstängd eller liknande. Lärarna kan håna en och det tar i snitt tre månader innan man får ett prov rättat och då hinner man inte utvecklas. Maten är ofta rå och man sitter och äter i en trång matsal som man knappt kommer fram i. Jag är väldigt besviken då detta kommer att drabba min framtid väldigt hårt. Allt detta har framförts till rektorn ett antal gånger men ingenting har hänt.

Sen har skolans bästa lärare fått sluta på skolan efter en konflikt med rektorn. Han var den enda som faktiskt försökte fixa skolan till en trevligare och tryggare miljö. Han hade roliga uppgifter och en riktigt duktig pedagog. Trots att alla elever gillade honom får han nu sluta bara för att rektorn inte gillade honom, mitt i en termin när det är 2 månader kvar av läsåret. Riktigt dåligt gjort av Drottning Blankas ledning. Ett riktigt stort misstag att "avskeda" den bästa läraren på hela skolan. Sen när man frågar rektorn så svarar hon att hon inte vet varför han ska sluta, fast alla vet att det är bullshit. Kritik från lärare till rektorn hör man ofta från lärarna själva men detta vågar inte lärarna framföra till rektorn, kanske är dem också rädda att "få sparken"?

Efter detta har jag verkligen fått nog. Uppemot ett 20-tal personer i skolan vill sluta, men tyvärr är det inte det enklaste att byta gymnasium helt plötsligt. Jag har kollat och mejlat massa skolor för nu vill jag verkligen bort från denna skitskola innan något mer händer. Som sagt, jag är oerhört besviken. Framförallt på rektorn som gör vår skolgång till en sämre. Så vad du/ni än gör, börja inte i Drottning Blankas gymnasieskola Stockholm, ni kommer ångra er!

Och nej, vi får inte vara med på rättegångar eller ha någon praktik på mäklarfirmor dessvärre. Detta är mer en marknadsförings grej som skolan kör med.

RE: Hur är gemenskapen?
2015-04-09 09:59   Rektor DBGY Stockholm

Vårt mål är givetvis att alla elever på skolan skall vara nöjda med sin utbildning. Skolan gör varje år trivselundersökningar och i årets undersökning hade vi en trivselgrad på 72 vilket är precis under snittet för alla ca 500 skolor som är med i undersökningen. Vår önskan och ambition är givetvis att ligga över snittet och vi planerar för att kunna göra detta redan till nästa år.

Skolan växte med över 100 elever förra året vilket alltid ställer nya krav på skolan som organisation. Att gå från liten skola till större innebär ofta en del utmaningar. Vi har lyssnat en hel del på eleverna och kommer fortsatt göra detta under våren för att kunna hitta rätt i de saker som kan bli bättre.

Något som redan är klart är att vi kommer byta matleverantör till nästa läsår då vi haft återkommande synpunkter från er som elever kring skollunchen. En del av den kritik som framkommer i inlägget är svårt att bemöta i detta forum då det rör individer. Jag är givetvis mån om att berätta vår synvinkel på de saker som kritiseras i inlägget. Så varmt välkommen att söka upp mig under skoltid så skall jag berätta vad vi gjort och framöver kommer göra för att alla elever på skolan skall vara nöjda.

Norma Aznar
Rektor
Drottning Blankas Gymnasieskola Stockholm
www.dbgy.se


RE: Hur är gemenskapen?
2015-04-09 11:42   M

Håller med ovanstående. Gjorde mitt livs största misstag med att börja i den här skolan, detta har jag insett nu efter 2 år då det i princip nästan är försent att byta tyvärr. Den här skolan kommer att ha förstört mitt liv med tanke på att majoriteten av lärarna är hjärndöda i princip, de är åtminstone väldigt dåligt utbildade och LATA. De lär inte ut mig på bästa sätt så mina betyg sänks tack vare det... Jag kommer inte kunna börja den linjen på högskolan som jag vill utan att lägga pengar på att läsa upp mina betyg.
Sen att man har lärare som hånar en rakt i ansiktet och i princip njuter av att sätta F är helt jävla sinnessjukt. Jag trodde man skulle kämpa för sina elever...

Sen har vi ju stölder och en hel del andra brister på skolan, våran enda positiva sak var läraren som var tvungen att sluta... Nu finns bara EN enda lärare kvar på skolan som bryr sig om elevernas bästa.

Din politiska åsikt ska du även vara rädd om då lärare och rektor i att döma dig som person om du har fel politiska åsikter från dem!!


Drottning Blankas Gymnasieskola Stockholm Södra
Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information