Osäker på gymnasievalet - Forum

2015-09-13 16:21   Osäker tjej

Jag har nu gått drygt en månad andra året på gymnasiet och läser Estetiska programmet med inriktning foto och film. Jag trivs med mitt gymnasium och tycker det är hyfsat kul men känner att jag egentligen inte alls vill bli något inom media. Går på en friskola och känner att den är lite si så där, vill egentligen mer än allt bli något med djur som t.ex. veterinär och har velat det så länge jag kan minnas. Är lite sugen på att byta gymnasium men känner mig lite osäker trots att jag pratat med SYV och det har helt enkelt inte blivit av. Sen har jag några anledningar också till varför jag tvekar. Har fått en MacBook Pro av skolan som tyvärr inte går att köpas vid byte av skola utan den måste lämnas tillbaks (om man inte går ur 3an vilket gör att man då får den gratis), och jag vill verkligen behålla den! Sen är det så att det gymnasiet jag vill byta till inte tar in några fler ansökningar då det troligen ska läggas ner. Och jag är 17 år nu så om jag vill byta gymnasium, måste jag då börja med de som är födda 00? Och om jag tar min examen på denna linjen och efteråt vill läsa upp de ämnen som behövs för att plugga vidare till veterinär, var gör jag de? På komvux eller? Ps. har extremt svårt för matte men får inte det stöd från min friskola som jag behöver och jag är inte ensam om detta, känner en till tjej i min klass som har samma problem med matten. Vad ska jag göra? Känner att alla andra jag känner verkligen trivs och tycker det är kul att gå till skolan men själv känner jag det bara som ett tvång. Vill samtidigt kunna jobba direkt efter gymnasiet samtidigt som jag läser. Finns det möjlighet för det? Går ett högskoleförberedande program. Tack på förhand!


RE: Osäker på gymnasievalet
2015-09-16 10:45   SYV Carolina

Hej,

Det verkar som att du är kvar på skolan pga en dator, är det verkligen smart? Finns det ingen annan skola du skulle vilja gå på än den som ska läggas ner? Har du pratat med din lärare (matematik läraren) om att få mer stöd?

Du kan efter gymnasiet läsa till behörigheten för att sedan kunna söka till veterinärprogrammet. Det gör då på Komvux i din hemkommun. Efter gymnasiet kan du både studera och arbeta ifall du vill, det är ingenting som hindrar dig från det :) allt handlar om att du måste planera din tid för att räcka till.

Finns det någon annan anledning till att du tvekar med att byta? Kan du vara lite skoltrött kanske? Du verkar ha en bra klass och vänner som är glada och trivs på din skola. Prata gärna med din SYV igen om detta eller din mentor. Någon vuxen på skolan ska kunna hjälpa dig med alla frågor du har :)

Lycka till med allting!

Mvh Carolina Sanhueza, SYV


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information