Hjälp..... - Forum

2014-07-10 03:18   Anonyyym

hej, jag är 15 år, fyller 16 detta år. Jag ska börja på ett gymnasium som jag trodde skulle bli skitbra, jag ska svetsteknik och intagen med inga konstigheter. På senaste tid har jag blivit hotad och till och med slagen, av ett par personer vid åldrar upp mot 20. Några av de är 15/16 och ska tydligen gå bygg på samma gymnasium jag ska börja på. Jag vill hemst gärna slippa det och går hellre i en helt annan stad för att gå mitt program, som inte finns någon annan stans med internationell svetsnings-licens. Jag bor i Linköping och är villig att gå ända borta i Norrköping (ca 40 min med bil härifrån). Men jag börjar inte terminen förns om nästan en månad och jag undrar nu... Kan jag byta till den i Norrköping nu? -Och kan hur länge finns möjligheten att byta isf? -Och vad kan de ha för nackdelar med att byta? (Jag har 197,5 meritpoäng, och lägsta intagna elev på svetsteknik där jag tänkte gå hade ~80, så poängen är ingenting att oroa sig för.)


RE: Hjälp.....
2014-07-10 10:39   Gymnasium.se

Hej!

Först och främst är det jättebra att du vet vad du vill gå i gymnasiet och har hittat en utbildning som du tror kommer passa dig, det är verkligen ett bra steg i rätt riktning! 

Här ser du de skolor som erbjuder inriktning Svetsteknik

Det är viktigt att du kommer ihåg att det aldrig är okej med hot och våld och att det alltid finns vuxna (föräldrar, skolpersonal osv) som kan hjälpa dig. Om du ändå vill byta till skolan i Linköping är mitt råd att du kontaktar de så fort som möjligt och ser efter om det finns lediga platser på utbildningen i Svetsteknik du vill gå där. Det kommer ordna sig ska du se! Det är väldigt vanligt med elever som ändrar sig i sitt gymnasieval både i augusti och när terminen redan har börjat så det är skolorna vana vid. Lycka till!

Mvh, Gymnasium.se


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information