Fel gymnasieval - Forum

2019-09-06 10:10   Diana

Hej, jag går i årskurs 2 på hantverksprogrammet/frisör och känner att detta är fel val för mig. När tid fanns att byta inriktning gjorde jag inte det, trots att det inte kändes bra. Har dessutom varit sjuk och missat mycket. Problem med att hitta en APL plats har också gjort att jag har tappat sugen. Vad ska jag göra? Jag är inte godkänd i två av frisörämnena samt i mattematiken. Kan jag hoppa av 2:an och läsa upp mitt mattebetyg och söka in på nytt till ett program som jag känner passar mig bättre?


RE: Fel gymnasieval
2019-09-06 10:31   Petra Öster

Hej,

Du ska gå och prata med din studie-och yrkesvägledare i skolan så fort som möjligt! 

Ni kan tillsammans ta reda på vilken utbildning som passar dina intressen och framtidsplaner bättre. Därefter kan ni kontakta ansvarig för gymnasieprogrammet du vill byta till och ta reda på om det finns några lediga platser.

Ni tar också reda på om det du har läst hittills motsvarar den nya gymnasieutbildningens kurser. Blir de inte tillgodoräknade kan du behöva gå om ett år, eller läsa extra kurser vid sidan om eller på Introduktionsprogram (IM).

Lycka till! /Petra,SYV 


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information