Byta program/skola ? - Forum

2009-11-01 23:12   Malin
Hej! jag är 17 år och går andra året på sam-ekonomi programet på kunskapsgymnasiet. Jag undrar lite om hur man byter skola + program nu när man har gått så länge. Har rätt stora problem med både lärare, syv och rektorerna som inte svara, som att dom vägrar låta mig byta så därför frågar jag här. Måste man gå om ettan? Eller börjar jag bara om 2an, hade tänkt söka till barn och fritid. Om jag nu byter, är det möjligt att hoppa in redan näste termin eller måste jag vänta till hösten 2010? tacksam för svar :) Mvh Malin

RE: Byta program/skola ?
2010-04-16 09:51   Linda på Gymnasium.se
Hej! För att du ska kunna byta måste det först finnas plats i den gymansieklass du vill börja i. Skolan måste du också kunna ordna så att du kan tillgodoräkna dig vissa kurser liksom läsa in de kurser som du kanske missat hittills på det program du vill byta till. För att få ta studenten från Barn- och fritidsprogrammet måste du nämligen ha läst och blivit minst godkänd i alla de kurser som ingår i bland annat kärnämnena och karaktärsämnena på gymnasieprogrammet. Om du vill börja i årskurs två på(BF)kan du därför missa kurser i käraktärsämnen som hållits under första gymnasieåret. Detta kan till exempel ordnas genom att utforma ett specialutformat program för dig. Rektorn ska alltid sträva efter att hjälpa elever som vill byta gymnasieprogram eller gymnasieskola. Men, om möjligheterna och resurserna inte finns på skolan för att genomföra ett byte har rektorn rätt neka eleven detta. Hoppas detta hjälper dig på vägen!

Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information