Byta program 2 år in på Teknik - Forum

2014-10-25 16:18   Siri

Hej jag är en tjej på 17 år som går Teknik IT. När jag valde linje var mina förväntningar att det skulle bli lärorikt och kul med mycket dator och teknik lära. Hur det blev sen när jag började 1an var att, jo det var kul, inte som jag hade tänkt mig men det var kul och hittade nya vänner. Det var svårt i början av 1an då matte kurserna gick väldigt snabbt. Jag fick F i början av kursen men pluggade på till Nationella och fick ett D i slutbetyg. Samma sak hände i andra terminen på 1an. Fick F och pluggade till NP. Fick ett D i slutbetyg. Jag älskar Matte och teknik(datorer, mobiler, göra hemsidor) men nu i 2an så har fysiken börjat bli svårare och vi har nya svåra kurser. Programmering och Datateknik. Det är kul men svårt och det tar på ens mentala krafter att lära sig. Jag har precis fått F varning i de ämnena. Jag har haft F i omdömet av Fysiken i 1an och vi läser fortfarande samma kurs i 2an på fysiken. Jag fick ett wake-up-call. VI hade haft Fysik prov och jag hade tagit mig an uppgiften att försöka höja mitt Fysik betyg. Jag kände att jag hade självförtoende genom hela det provet, tills jag kom ut genom dörren. Provet kändes enkelt och jag trodde att "NU! Nu kommer jag iallafall få godkänt.:)" Men nej, fick tillbaka provet och fick F. Jag överväger nu att byta program helt och satsa på något jag också brinner för men Ekonomi och företag. Så, 2 månader in i 2an. Vad ska jag göra? Har pratat med mina föräldrar och de stöttar mig till 100%. Hjälp!


RE: Byta program 2 år in på Teknik
2016-01-13 08:29   Aeira

Woah- har kollat igenom den här tråden i en kvart nu och även om jag kan relatera med runt 90% av alla de här inläggen stämmer jag bäst in med ditt.
Jag har alltid gått i snälla klasser, men ändå varit något av en outcast. Jag tycker om teknik- men brinner ändå inte lika mycket för programmering. Har heller ingen hjärna för matematik (men det är häftigt, inte sant?)
Hursomhelst- jag kanske inte får F-varnigar, men det är snudd på (E, D) och det största problemet jag har med skolan är egentligen människorna. Det finns en övermättnad på både programmering och spel (inte brädspel, var inte fånig) och trots att de var de här egenskaperna som gjorde mig till en outcast från början är jag nu istället en loner för att jag helt enkelt inte bryr mig lika mycket (det, eller att jag bryr mig på tok för mycket om helt fel, ogillade, oförstådda, spel).

Åh- och jag har hormonbalans, konfrontationsskräck och tydligen; alldeles för höga förväntningar på lärare. (Min mamma är en och har varit det sedan långt innan jag föddes) :)

Ahem, liksom dig har jag därför också funderat på en ekonomisk inriktning för jag har alltid känt att matematik och problemlösning varit mycket enklare beträffande det ämnet. Men vad vet jag- jag kan jämföra mig själv med ett gäng nördar (inklusive mig) och känna mig bättre på ekonomi, men så kommer det hellre inte att bli, jag kommer inte att helt plötsligt kunna ekonomi och kunna anpassa mig efter ett gäng 2:or som redan sysslat med det i ett år. Eller I dunno, kanske man passar som fisken i vattnet?


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information