Gör vår undersökning om gymnasievalet för chansen att vinna 1 000 kr på Filmstaden! ✨📽️

Byta gymnasium - Forum

2018-12-08 20:22   Fatima

Hej, jag vill byta gymnasium. Går i en jättestor skola vilket jag ångrar och trivs inte alls i min klass. Jag går i naturlinjen och det har redan gått en termin då jag hela tiden försökt ge min klass flera chanser och även skolan eftersom att jag hela tiden tänkte på att om jag slutar på en så bra skola så kan jag lättare gå in på universitet. Men nu har jag funderat på att byta till en annan skola och har läst att de har högskolebehörighet, ser högskolor på Consensum som på Polhem eller är det svårare? Denna terminen har vid dock fördjupat oss mest i kemi och samhälle. Medan consensum har haft lite av kemi, biologi och fysik. Jag är väldigt duktig och tror att jag kan hinna ikapp men är rädd att jag inte får den hjälpen och behöver då läsa om ett år? Blir det så eller har man större chanser. Jag har såklart ansökt till skolan och väntar nu på ett svar.


RE: Byta gymnasium
2018-12-09 18:46   Petra Öster

Hej,

Vilken skola du går har ingen betydelse för om du kommer in på högskola eller inte. Det är dina betyg som avgör det. Sedan behöver man rätt behörighet för det program/kurs man vill gå på högskolan. Om du redan vet vad du vill bli kan du prata med din SYV för att se vilka ämnen du behöver läsa för att få behörighet till rätt utbildning.

Om du byter skola men går samma program så är det ingen skillnad i viken behörighet du får eftersom programmen alltid består av samma kurser oavsett skola (så länge det inte är någon specialprofil man går). Längst ner på den här sidan ser du vilka kurser man läser på Naturvetenskapsprogrammet: https://www.gymnasium.se/sok/naturvetenskapsprogrammet.

Prata med din studie-och yrkesvägledare i din skola så du hjälp med att reda ut vad du kan förvänta dig av ett byte.

Lycka till! /Petra,SYV


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information