val - Forum

2012-06-12 20:00   Tobias

Hej! Jag ska börja gymnasiumet nu till hösten och undrar hur det funkar med antagningen? Alltså, om jag kommer in på mitt första val och vill börja på mitt andra val istället (om jag t,ex ändrat mej) kan jag då tacka nej till det första ''erbjudandet'' och börja på andra eller hur fungerar det?


RE: val
2012-06-14 09:27   Sanna på Gymnasium.se
Hej! Nej tyvärr är det så att om du blir intagen till en högre rangordnad utbildning i din ansökan så stryks du från utbildningar med lägre rangordning i din ansökan. Så det du helst vill gå ska du prioritera högst upp. Lycka till med ditt gymnasieval! Hälsningar, Sanna på Gymnasium.se

RE: val
2012-06-15 15:32   Tobias

ok, man om man ångrat sej och vill börja andra valet även om man kommer in på det första, kan man t,ex kontakta skollan eller någon för att få vara med i andra valet ialla fall???


RE: val
2012-06-20 09:52   Sanna på Gymnasium.se

Hej, Du skulle kunna kontakta skolan och se om det finns platser kvar på det programmet du vill gå. Du kan säkert börja det programmet du kom in på och byta program den första veckan. Men det är bara om det finns platser kvar på det programmet du vill gå. Hälsningar, Sanna på Gymnasium.se


RE: val
2013-07-03 09:11   Angelika

Hej! Jag kom in på mitt första val men vill börja på mitt andra. Jag har varit på ett möte där, intervju och fysiska testet. Nästa dag har jag fått svar att jag kom in och jag kan börja där. Men jag kan inte svara och vet inte vad ska jag kryssa på gyantagningen.se


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information