Gymnasieförberedande - Forum

2019-09-03 17:57   Per

Hallå! Jag har varigt fruktansvärt skoltrött sedan högstadiet och går nu tvåan på gymnasiet.

Går ett yrkesprogram och har lagt till högskoleförberedande kurser för att kunna fortsätta plugga senare om jag blir sugen, men det känns på tok för jobbigt just nu.

Hur mycket skulle det kosta att välja bort dom för att sedan plugga ikapp det om jag vill in på högskola?


RE: Gymnasieförberedande
2019-09-04 06:41   Petra Öster

Hej,

Om du inte har grundläggande behörighet från gymnasieskolan måste du komplettera din utbildning genom studier på kommunal vuxenutbildning, komvux, eller på folkhögskolan. Vuxenutbildningen är ganska flexibel och det är upp till dig hur snabbt du vill läsa in kurserna du behöver. Det är kostnadsfritt att läsa in behörighet efter gymnasiet. 

Många universitets- och högskoleutbildningar kräver mer än grundläggande behörighet. På vissa Naturvetenskapliga högskoleutbildningar kan till exempel specifika kurser i Biologi, Kemi eller Fysik behövas. Andra utbildningar kan kräva att du har viss arbetslivserfarenhet. Om du redan vet vad du vill bli kan du prata med din SYV för att se vilka ämnen du behöver läsa för att få behörighet till rätt utbildning.

Lycka till! /Petra,SYV


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information