Frågor om gymnasiebetyget - Forum

2018-12-27 15:12   Mahrammoradi0098

Hej! Jag heter Mahram, jag har svenska som andraspråk. 1999 är mitt födelseår, jag skulle fråga att kan jag börja gymnasiet näta år eller inte? Jag blev helt förvirrad på gymnasiet lagen, skolan bryr sig inte om mig för att jag inte har uppehållstillstånd. Dem säger jag inte får gå på skolan, och dem säger vi hjälper dig bara annars du får inte. Jag pratade med koordinator, hon säger jag får inte börja gymnasiet nästa år. Jag vill prata med någon som kan hjälpa mig, men vet inte vem ska jag prata med att lösa mitt problem.


RE: Frågor om gymnasiebetyget
2018-12-29 12:52   Petra Öster

Hej,

Skollagen säger att en ungdom som har avslutat grundskolan eller motsvarande utbildning får börja i gymnasieskolan, senast vårterminen det år hon eller han fyller 20 år. Men asylsökande ungdomar har endast rätt till utbildning i gymnasieskola om utbildningen påbörjats innan de har fyllt 18 år.

Det finns inget som hindrar att kommunen ändå erbjuder utbildning i gymnasieskolan till asylsökande ungdomar som fyllt 18 år, men kommunen har då inte rätt till statlig ersättning för sina kostnader för elevens utbildning. Detta innebär att möjligheterna till utbildning kan se olika ut i olika delar av landet. Läs mer om detta här: https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/antagning-till-gymnasieskolan. 

Det ser alltså ut som att du inte kan gå i gymnasiet då du är över 18 år. Du kan fråga din kommun om de ändå kan erbjuda gymnasieutbildning men du har som sagt inte rätt till det enligt skollagen. Om man är för gammal för gymnasieskolan ska man istället gå Komvux/vuxenutbildning. Men du måste vänta på ditt uppehållstillstånd. 

Lycka till! /Petra,SYV


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information