Rörmokare? - Forum

2008-03-31 21:48   Markus
Hej, vilken linje ska man gå för att bli rörmokare? :s

RE: Rörmokare?
2008-04-16 16:07   Lina
Hej Markus, För att bli rörmokare ska du välja Energiprogrammet. Idag kallas rörmokare för VVS-montörer. För att bli VVS-montör är det bästa att först genomgå 3 år på gymnasium, energiprogrammet med inriktning VVS. Därefter krävs att man jobbar 850 timmar ggr 4 perioder = cirka 2 år som lärling på ett företag, samt gör ett test för att erhålla yrkesexamen. Lycka till!

RE: Rörmokare?
2009-03-25 02:39   FZ
Jag funderar också på att läsa till rörmokare. Men jag är väldigt frågsam över självaste utbildningen. Är det mycket praktiska kunskaper som man får lära sig på utbildningen? Eller är det mycket "sätta huvudet i ett stort utbud av kurslitteratur"? Vad är arbetsuppgifterna för en rörmokare? Är det bra betalt? Är rörmokeri ett yrke som det är lätt att få anställning inom senare? Om man nu inte går gymnasiet, vilken väg ska man ta? Kostar utbildningen pengar? är det CSN-berättigad? etc etc. Jag har väldigt många frågor.

RE: Rörmokare?
2010-08-29 15:09   Adam

Jag vill också läsa till rörmokare och kommer förmodligen att börja göra det, jag har tagit reda på litwe fakta, och det är såhär om jobben, asså rörmokare är det ont om just nu, medelåldern för rörmokare är ca 55 år, ca 40% går troligen i pension om 3 - 4 år och då kommer det vara så mycket jobb och rörmokare kommer få mer pengar för jobben, rörmokare är ett framtidsyrke, det kommer ju liksom aldrig att sluta användningen av toaletter, handfat, duschar... Det finns cirka 15000 rörmokare i Sverige, nio milljoner invånare. 9 000 000 000 minus 15 000 är 8 999 985 000 många av dom har toaletter/duschar/handfat och massa olika vattenledningar och rör, jag skulle gissa att det finns mycket mer än 15000 jobb inom rörmokeri.
Och rörmokeri utbildning behöver man inte betala för att få, det gäller bara bra betyg, ca 170 poäng eller något sådant för att komma in på gymnasiet, fast det är ju bättre också att satsa på kanske 220 så är det mycket större chans att komma in, själv går jag i nian nu och har cirka 170 poäng, jag kommer att göra mitt bästa att höja och försöka komma in i ett gymnasium i liljeholmen. Hoppas jag hjälpte, Mvh Adam


RE: Rörmokare?
2011-03-23 17:57   linus

tjenare fan! ska du gå refis?


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information