Orolig tjej inför teknikprogrammet - Forum

2019-07-13 22:28   Anonym

Hej, jag är en tjej på snart 16 år och är orolig inför skolstart. Jag har bekträtat att jag ska gå i teknik. Problemet är jag kommer få svårt att skaffa vänner då förmodligen få tjejer ansöker (blir svårt för mig som tjej att passa in bland killarna).
I vintras var jag på öppet hus i den skola jag ansökte till. Eleven förklarade för mig att det var 5 tjejer utav 30 elever, vilket oroade mig. Vad händer om jag är den enda tjejen där?
Dessutom undrar jag hur klasserna görs? Blir vissa elever under första året inplockade slumpmässig i en klass eller finns det en tanke bakom det tex: som att man väljer ut de elever som valt samma inriktning i en klass trots att det inte är det andra året än?
Jag har en till fråga som rör lektionerna för alla elever i teknik. Kommer vi i min klass under första året att vara tillsammans på alla lektioner och ämnen eller säras vi åt? Fungerar det som på grundskolan (alla tillsammans på lektionerna)? Eller hur funkar det?


RE: Orolig tjej inför teknikprogrammet
2019-07-15 09:20   Petra Öster

Hej,

Vad tråkigt att du känner dig oroad! Jag rekommenderar att du kontakta skolan du kommit in på och frågar om hur många tjejer som är antagna detta år. Du kan även fråga om hur de hanterar att det är få tjejer och hur det påverkar klasserna. Kanske är det inget problem alls även om du skulle vara den enda tjejen. Skolan kan även svara på dina övriga frågor om hur klasserna skapas mm.

Lycka till! /Petra,SYV


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information