Orolig för gymnasium och framtid - Forum

2011-09-07 20:17   ann

Hej! Jag går i sjuan men är ett år yngre än mina klasskamrater. Mina betyg ligger på en hög nivå och jag fick erbjudandet att hoppa upp en klass i sexan men jag tackade nej, just pga av min ålder.
Men nu är jag väldigt orolig för framtiden, jag skulle vilja jobba med något som berör folks liv på ett posetivt sett. Jag vill se glädjen i deras ögon när mitt jobb är klart, jag skulle kunna tänka mig något i stilen med advokat eller läkare, men jag är inte helt hundra. Några tips? =D


RE: Orolig för gymnasium och framtid
2011-09-29 14:45   Nicke

Hej!

Alla är vi oroliga över vad man ska bli, men jag tycker inte du behöver vara det redan i sjunde klass.
Du har många år till i skolan och det viktigaste är att du väljer något program på gymnasiet som du är intresserad av. För då gör man ett bättre jobb. Vill du arbeta med människor är läkare kanske något du kommer studera till i framtiden, och då är det bra om du läser Naturvetenskap på gymnasiet.

Om du vill arbeta för människor och göra skillnad i denna hemska och fattiga värld är Humanistiska programmet något att tänka på. Det är också ett högskoleförberedande program så du har möjlighet att studera vidare på högskola och universitet efter studenten. Det finns också många andra program som har inriktningar som miljö och global utveckling med mera.

Med tanke på att du är så duktig i skolan kan du i princip välja vilket program du vill men jag förstår att dert är svårt.

Lycka till!

/Nicke


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information