Kan man göra såhär? - Forum

2017-06-23 22:38   Am

Hej, jag ska börja gymnasiet i höst och jag undrar:

Om jag blir antagen till en skola som ligger i en av mina sista handsval och tackar nej, kan man kontakta den skolan eller bara skriva att man tackar nej men vill ändå få plats om man inte blir antagen till en av skolorna som är som första handsval. Om man inte blir antagen på reservantagningen på en av skolorna som är högre upp i listan.


RE: Kan man göra såhär?
2017-06-27 16:39   Aranja Abdullah

Hej, 

Om du blir antagen till t.ex. ditt sista val och tackar nej förlorar du den platsen och den personen som är efter dig, eller står som reserv till den skolan/det programmet kommer att erbjudas platsen. På alla dina val ovanför det val du blir antagen på kommer du att vara reserv, som du har nämnt. Oftast behöver man tacka ja till att stå som reserv och om det blir en plats ledig, från ditt förstahandsval neråt, kommer du automatiskt att få en plats där. Men som sagt, om du tackar nej till en plats kan du inte att kunna ta tillbaka den platsen senare. Du kan prata med din studie- och yrkesvägledare om detta, men du kan t.ex. tacka ja till den platsen och vänta på att en ledig plats där du står som reserv, så du ändå har en plats ifall det inte finns några lediga till slut. Sedan kan du titta in på möjligheterna att byta skola när du har börjat i höst om du ändå inte alls känner dig nöjd. 

Lycka till! /Aranja, SYV


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information