Jag vill väldigt gärna bli läkare - Forum

2013-05-18 16:46   Anonym
post

Hej, jag studerar i vård och omsorg och är inne på mitt andra år. Jag har aldrig varit så bra i skolan och har i betyg C, D och E. Jag har aldrig heller vetat vad jag vill jobba med efter gymnasiet. Men på sistone har jag blivit väldigt intresserad av att bli en läkare, och jag har en enorm ambition nu, något jag aldrig har haft innan. Jag slutar 2an och sedan har jag bara ett år kvar, och det är först nu jag faktiskt VILL vara i skolan. Men min fråga är; Är det försent för mig att bli läkare? Jag kan omöjligt komma in i läkarskolan med endast C, D och E i betyg, men finns det fortfarande hopp? Kan jag ta igen det som gått förlorat i högskolan och/eller konvux?


RE: Jag vill väldigt gärna bli läkare
2013-05-20 10:14   Sanna Erlandsson

Hej Josef!

Ingenting är omöjligt! Först och främst ska du se till att du läser till de ämnen som krävs för att du ska bli högskolebehörig. Då har du möjlighet att söka in till högskola eller univeristet som erbjuder läkarlinjen. Du kan också göra högskoleprovet och få höga poäng där. Det finns dessutom många läkarutbildningar utomlands, som polen och ungern, där är det oftast lättare att komma in än i Sverige.

Lycka till med dina kommande läkarstudier. Ingenting är omöjligt bara man vill och kämpar tillräckligt mycket.

Hälsningar,

Sanna på Gymnasium.se


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information