Hur ska jag göra för att börja? - Forum

2011-03-25 08:46   Martina

Jag hade stora svårigheter med att ta mig genom 9:an men jag tog igen det som behövdes i början av sommarlovet så jag lyckades - emot vad min yrkesvägledare sa - komma in på ett vanligt gymnasium på Handel - turism. Trivdes inte alls där så jag bytte till ett annat där jag började läsa Samhäll. Det gick några veckor och jag slutade så småningom där med pga. att jag inte mådde psykiskt bra så kunde inte få det att funka helt enkelt. Nu har jag varit ledig i ett halvår och försökt komma på fötter igen och anser att det är en stor, och väldigt tragisk grej, enligt mig, att aldrig vara med om studenten.

Problemet är att just till detta året så har dem ändrat antagningspoängen till att komma in, så mina 50 poäng gör ingenting. Andra har sagt att jag ska vända mig till min tidigare skola (grundskolan) och ta hjälp av min gamla studieväglare. Problemet är att han inte ger mig den hjälpen jag behöver. Han sa att jag inte skulle få praktik för jag var för sent ute, jag fick praktik hos en restaurang. Han sa att jag skulle behöva gå om 9:an, eller gå IV (i samma kommun). Jag kom in på vanligt gymnasium.

Folk säger att alla har en dröm, det har jag haft svårigheter med att tänka ut vad just min dröm är. Men sedan så har det varit en självklarhet att jag är en person som vill resa runt hela världen, och ha ett fast jobb. Därför vill jag i framtiden arbeta som turistledare och få chansen att upptäcka andra länder. Så Handel -turism är det jag helst vill läsa.

Sedan är det så att jag har haft en väldigt dålig skolperiod och kontakter här jag bor, så att plugga här i kommunen är inget alternativ för mig. Jag skulle vilja plugga där man får möjlighet att bo nära skolan, på tex. elevhem eller studentkorridor. Ser det som att det är ett alternativ där jag skulle trivas, skapa nya kontakter och därav hjälpa varandra med varandras skolarbete. För att stanna kvar och inte ge upp skolan ännu en gång. Pengamässigt är vi en familj med ont om extrapengar, fastän både föräldrar har jobb. Men om jag skulle få möjlighet att kunna komma på fötter med skolan och kräver boende så kommer jag att skaffa dem pengarna som behövs.

Finns det nu någon, vem som helst, som bryr sig och skulle hjälpa mig med detta?


RE: Hur ska jag göra för att börja?
2011-03-25 09:57   Madde

Hej Martina!
Det låter inte som du haft det så lätt de senaste åren, men jag tycker du gjorde helt rätt som skrev om detta, så att andra i liknande situationer kan se att de inte är ensamma. För du är inte ensam, jag lovar!

För att gå rakt på sak om vad du ska göra så föreslår jag att du tittar på vilka skolor som erbjuder Hotell- och turismprogrammet. Här kan du se en lista över skolor med riksintag som alltså tar emot elever från hela landet och som har hotell- och turismprogrammet: www.gymnasium.se/listeducations.aspx?typeid=148&markerid=2

Det finns också en hel del skolor som har internat om du vill bo med andra elever. Jag gjorde en fritextsökning på ordet internat och fick fram följande resultat: www.gymnasium.se/listeducations.aspx?keyword=internat&markerid=2

Ett problem kan ju kanske vara att intagningspoängen inte räcker till på alla skolor, men du har ju kommit in på flera program tidigare så var inte rädd att kontakta skolan, gör en intresseanmälan eller prata med deras studievägledare. Det är deras jobb att ge dig råd och uppmuntran och förhoppningsvis får du tag i någon som är mer hjälpsam än mannen du tidigare varit i kontakt med. Om det skulle vara så att du har svårt att komma in finns möjligheten att gå ett Introduktionsprogram. Där uträttas en studieplan utifrån dina egna målsättningar och du får hjälp att läsa igen de betyg och ämnen du saknat för att sedan kunna komma in på det programmet du vill.

Hoppas att du inte ger upp, du verkar vara en målmedveten tjej och det kommer du ha stor nytta av.
Stort lycka till!

Varma hälsningar,
Madde


RE: Hur ska jag göra för att börja?
2011-05-09 16:34   Martina

Hej Madde, tack för ditt svar

Har ringt ett par gymnasium (har efter sökning och sökning och sökning äntligen hittat 3 gymnasium som skulle passa mig). Båstads Privata gymnasium, Birger Sjöberggymnasiet och Orust Praktiska gymnasium. Båstads Privata sa att jag får söka via min syo (kändes dumt att säga att jag inte ville osv) så får försöka lösa det på något sätt. Birger Sjöberg tog efter några uppkopplingar min ansökan direkt och telefontiderna för Orust Praktiska har redan varit idag så ska ringa dem imorgon.

Båstads Privata har skrivit (både i brev och på hemsidan) att man kan söka inackorderingsinlägg genom dem, så detta är alltså något jag behöver ta via dem och ingen annan.

Frågan är hur jag gör med de andra? Vem ska jag kontakta för att få information om hur inackorderingsinlägg fungerar osv? Har sökt runt lite och kollat, och man kan alltså få bidrag

1. Via sin hemkommun
2. Via skolan man ska studera på
3. Via CSN

Hur fungerar detta i mitt fall?

Om jag ska söka via min kommun, är det socialen jag ska ta kontakt med?

Tacksam för svar

Mvh Martina


RE: Hur ska jag göra för att börja?
2011-05-18 11:38   Madde

Hej Martina,

Vad gäller Birger Sjöbergsgymnasiet så är det en kommunal skola och du söker då inackorderingsbidrag hos kommunen. Det är alltså inte socialen utan antagningskansliet eller antagningsenheten vid din hemkommun du ska kontakta. Vanligtvis har de en blankett du skall fylla i och lämna in.

Orust Praktiska gymnasium kommer tyvärr att avvecklas och kommer inte att ta emot några nya elever från och med hösten 2011.

CSN söker du till om det är en friskola du ska studera vid, och då är det på nedanstående webbadress du finner information om ansökning av bidraget:
www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiehjalp/hur-mycket-kan-du-fa/inackorderingstillagg.

Skriv gärna igen och berätta hur det går för dig!
Vänliga hälsningar,


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information