HJÄLP MIG !!!! - Forum

2008-10-01 21:01   Karl
jag kan inte bestämma mig om jag ska gå, VVS eller bli kurator? Skulle döda för ett svar/tips, tack på förhand!

RE: HJÄLP MIG !!!!
2008-11-03 16:41   Sussi
För att bli kurator läser man till socionom på högskola eller universitet och för att kunna söka dit ska man ha behörighet till högskolestudier plus de speciella kurser som den utbildningen har som krav (samhäll a och kanske nått mer). Jag är inte säker på om du kan gå VVS på gymnasiet och sedan vara behörig till socionomprogrammet. Det kommer vara nya regler till högskolan från 2010 som jag inte är expert på så mitt tips är att prata med syo på din skola. Kolla om du kan läsa in behörighet till socionomutbildningen på VVS och om det finns möjlighet att läsa VVS efter gymnasiet, om du t ex inte valde det på gymnasiet. På det sättet får du mer kött på bena vad gäller dina möjligheter om du t ex skulle välja det ena och sedan om tre år komma på att du vill ta det andra i stället kan det vara bra att veta om man kan ändra sig sedan... sånt är bra att ta reda på en massa... och det kan vara svårt att välja rätt så att veta hur man kan ändra sig är bra. Vissa yrken kan man bara läsa på gymnasienivå och har begränsade möjligheter att läsa det sedan på komvux. Har för mig att det i framtiden ska bli svårare för de som läser upp betyg och kompletterar i efterhand (på t ex komvux) att söka in till högskola/universitet. Så om du funderar på kurator så är det viktigt att få högskolebehörighet direkt efter gymnasiet... det kan gå att göra om du läser VVS, men kolla upp det för säkerhets skull och hur du då ska göra...

Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information