Gymnasium och socialfobi - Forum

2019-03-10 21:35   L

Hejsan, jag går första året och har problem med ångest. Det är så illa att jag inte ens kan gå till skolan en vecka i streck och som ni kanske förstår så funkar det inte, speciellt inte eftersom att jag går natur. Har någon med ångest eller socialfobi fixat någon alternativ lösning till traditionell gymnasieskola? Jag är rädd att jag inte kommer kunna ta examen om jag inte fixar det här. Får hjälp, men det tar ju tid liksom och jag har inte tid. Kurserna pågår ju nu! Tack för svar


RE: Gymnasium och socialfobi
2019-03-11 10:31   Petra Öster

Hej,

Du måste prata med din skola (rektor, kurator, skolpsykolog eller studie-och yrkesvägledare) för att få hjälp. Det finns distansgymnasium (Korrespondensgymnasiet) men i första hand ska din skola hjälpa dig att hitta lösningar för att kunna gå kvar. Går inte det så kan de hjälpa dig titta på möjligheterna att byta skola. Ta kontakt med någon i din skola så fort som möjligt!

Lycka till!


RE: Gymnasium och socialfobi
2019-10-26 18:00   S

Hej! Jag sitter i exakt samma sits som dig! Undrar hur de går för dig? Har de blivit bättre? O isåfall hur gjorde du?
Jag har själv tagit hjälp av kuratorer o ska snart snacka med en riktig psykolog till o med! Men känns ändå ganska hopplöst just nu.


RE: Gymnasium och socialfobi
2020-01-09 22:00   .

Jag ska börja i 1:an o har problem med depression och social ångest. Mår skit över att byts över till gymnasiet


RE: Gymnasium och socialfobi
2020-01-11 11:54   Safsg

Åhhh hade velat bli eran vän. känner igen mig så mycket. Hade varit skönt att ha någon att prata med, så man inte känner sig så ensam...


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information