För att bli Systemutvecklare eller programerare - Forum

2008-11-12 10:06   Mvh/ PK
Hejsan, ska börja gymnasiet snart och undrar vad jag borde gå om jag vill bli systemutvecklare eller programerare?. Det ser ut som det är Teknik eller Naturvetenskap?. Och sen vilken inriktning? TE vekar ha lite mer med datorer och göra än NV. Och det är där jag vill vara.

RE: För att bli Systemutvecklare eller programerare
2008-11-21 10:52   Joakim
post Tja PK! För att bli systemutvecklare behöver du inte någon speciell erfarenhet av systemutveckling och programering. Du kommer att lära dig mycket mer om det när du sitter hemma och leker med datorn än vad du kommer att göra i skolan. Det enda du måste se till att ha är grundläggande behörighet, Engelska B och Matte C. För att få det kan du läsa i princip vilken utbildning som helst. Tillägger gärna att för att lyckas inom Naturprogrammen krävs det även ett intresse för naturämnen, vilket är få förunnat.Välj teknik om du känner att du inte är en av dem. Ett tips är även att kolla in Osbecksgymnasiet i Laholm, det ryktas om att de kommer att inleda ett samarbete med Lunds Universitet som ger den bästa systemvetarutbildningen i Sverige. Lycka till! //Joakim

Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information