Svara på vår undersökning om gymnasievalet och ha chans att vinna presentkort á 1 000 kr på Filmstaden! ✨📽️ Gör undersökningen här!

Få börja om på nytt? - Forum

2009-08-16 19:34   Frisör
Jag fyller 20 år i december. Jag tog studenten sommaren 08 från Växjö Design & Konstskola ( En underbar skola jag rekommenderar varmt ) Nu är det så här att jag vill, verkligen VILL bli frisör, men tyvärr hade jag inte tillräckligt höga poäng för att komma in på gymnasie linjen. Nu till min fråga: Då jag redan gått ut gymnasiet med goda slutbetyg, finns det så jag kan börja gymnasiet igen på ett frisör program och bara läsa dom praktiska kurserna? Någon som vet hur detta funkar, då jag inte har ekonomi till att punga ut närmare 150 tusen samt ha råd till uppehälle under denna tid då man kan gå en privat skola som inte är berättigad till CSN lån? Är tacksam om någon kan svara på detta, då jag inte vet vart jag ska vända mig.

RE: Få börja om på nytt?
2009-08-17 17:08   Informatör
Hejhej, Tyvärr tror jag att det blir svårt för dig då du fyller 20 år... Men en tanke är kanske att studera till frisör utomlands och på så vis kunna bli frisör med CSN-bidrag? Jag hittade det här på Studentum.se: www.studentum.se/frisoer_stylist___52__.html Min bästa kompis är just nu frisörlärling, hon gick en utbildning i Trollhättan i ett antal månader. Vad som gjorde det hela okej för henne var att hon tog ett vanligt lån på banken, som dels skulle täcka utbildningsavgiften och sedan så att hon fick 8000:-/månad under tiden hon studerade. Detta för att jämnställa det med "CSN-studiemedel". Hon sa att det man får tänka på är att CSN är ETT LÅN som måste betalas tillbaka. Och jag som gick på universitet i 3 år har nästan tredubbelt så mycket som henne att betala tillbaka. För hennes utbildning var kortare och hon kom snabbare ut i arbetslivet. En kompis som gick samma utbildning som mig på universitetet jobbar t.ex. som servitris och tjänar sämre. Vet inte om det här hjälpte dig så mycket, men jag fick i alla fall en liten ögonöppnare :) Lycka till!!!

Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information