confused:s - Forum

2010-10-09 21:28   jaunita

hej!

jag går i sjuan och har gott om tid på mig att bestämma mig angående vilken gymnasie jag vill gå men jag vill helst bestämma mig nu

jag vet inte vad jag vill bli men jag funderar på att inrikta mig på samhälle eller nåt ,jag vill bli advokat men jag är kanske lite för blyg ,jag pratar för ibland för snabbt&otydligt!!

och om jag vill studera utomlands ,går man då det första året i sverige och sen de andra åren utomlands???
Jag vet inte ens om min engelska räcker?

TIPS TACK!!!!


RE: confused:s
2010-10-11 20:23   Najomi
post

Hejsan Jaunita :D
Du har helt rätt i att du har gott om tid!
Jag tycker att vara medlem på gymnasium.se är en bra start på att försöka hitta rätt gymnasium och ett program som passar just dig.
Vad jag har hört så kan man bara plugga sista året utomlands, men det kanske har ändrats, vad vet jag?
Är du väldigt målmedveten och vill du plugga vidare efter gymnasiet? Det är några frågor som jag tror är ganska viktigt att ställa sig.
Du ska inte deppa ihop för att du pratar för otydligt eller snabbt, man lär sig att ändra på de vanorna och vill du bli advokat så tycker jag du skabli det också! -Ett tips är att om man ska bli advokat så är det en ganska lång utbildning, men det klarar du säkert!
Och till sist, har du fortfarande frågor så får du gärna mejla mig eller surfa vidare på gymansium.se för de en massa bra frågor på allt om gymnasium
Jag vet också att i åttan så får man mer info av studievägledarna i sin respektive skola. Och har du fler frågor så kan du ju ställa dem de.


RE: confused:s
2010-10-27 15:18   Sanna

Nej du behöver inte vara orolig för att du pratar otydligt eller för snabbt. Du kommer få massor med övning inför det längs med vägen :)

Om du funderar på att plugga utomlands kan du hitta mer tips och info här:
www.gymnasium.se/Gymnasium_se_Utlandsstudier_under_gymnasiet__d763.html

Lycka till!


RE: confused:s
2010-10-29 20:59   Najomi
post

Det var så lite. Glöm nu inte att mejla ifall du behöver mer hjälp! Lycka till förresten!


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information