Byta gymnasieskola 2:a året - Forum

2014-11-05 03:49   m.k

Hej, Jag har tidigare gått ekonomiprogrammet på en gymnasieskola i Dalarna. Under läsåret 14/15 studerar jag på ett high school i USA. Jag har nu börjat fundera över att om det skulle vara möjligt att byta gymnasieskola till nästa läsår (om det finns platser kvar), då ett alternativ ev. skulle vara att studera på en internationell skola med engelsk spetsutbildning (ekonomi). Hur går jag till väga för att byta gymnasium och är det möjligt när jag redan har gått första året? När jag kommer tillbaka kommer jag att gå med årsgruppen under min egen ålder, eftersom att mitt år utomlands inte räknas, skulle byta skola betyda att jag skulle få gå om ytterligare ett år? Söker jag in med mina betyg från årskurs 9 eller 1:a ring? Hur kan jag söka in härifrån utan att behöva ta kontakt med min studievägledare hemma? Jag har läst om några olika skolor i Stockholm, hur fungerar det när jag kommer utifrån, finns det möjlighet för mig att komma in på en kommunal skola eller är friskolor mitt enda alternativ? Tacksam för svar!


Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information