Vård- och omsorgscollege

Bakgrund

Skolor som är certifierade i Vård- och omsorgscollege ger en utbildning som är kvalitetssäkrad genom samverkan med arbetslivet. Certifierade skolor utbildar för att tillgodose arbetslivets behov av kompetens. Du som elev får ett diplom som bevis på att du gått en kvalitetssäkrad utbildning. Diplomet är en merit när du söker arbete. Samma kriterier gäller över hela landet. Så oavsett om du söker jobb på den ort du studerat eller någon annanstans vet arbetsgivarna att du läst en bra utbildning.

Uppdrag och syfte

Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna verksamheter med hög kvalité. Samverkan finns på lokal och regional nivå och utgår från tio kvalitetskriterier.

Initiativtagare

Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), Kommunal, Vårdföretagarna, Arbetsgivarföreningen KFO och Sobona.

Kvalitetskriterier

Certifieringen utgår från tio kvalitetskriterier som arbetsgivare, fackförbund och skolor sätter upp mål för att nå tillsammans.

Annonser