Teknikföretagen

Är du intresserad av teknik och vill jobba med att utveckla samhället? Då kan ett yrke inom teknikbranschen passa dig!

Vill du bidra till ett hållbart samhälle? Är du kreativ? Gillar du att lösa problem? Då är teknikbranschen något för dig!

Sverige ligger långt fram i omställningen mot en mer hållbar industri och produktion och därmed ett mer hållbart samhälle. Vår industri gör ett betydligt mindre klimatavtryck än andra länders och det är hos svenska teknikbolag som innovationerna och de klimatvänliga och hållbara lösningarna finns.

En karriär inom teknikbranschen innebär oändligt många möjligheter. Du kan jobba med allt ifrån produktdesign, eller mekanik till miljöfrågor. Kanske är spelutveckling något för dig, eller en framtid som entreprenör och företagsledare. Teknikbranschen är verkligen framtiden!

Varför ska jag välja ett yrke inom teknik?

🚀

Innovation

Inom teknik får du möjlighet att vara kreativ och lösa problem genom tekniska innovationer.

🌍

Samhällsutveckling

Utveckla framtidens städer och var med i omställningen mot ett mer hållbart samhälle.

Framtid

Det råder stor brist inom många tekniska yrken. En teknisk utbildning är bred och framtidssäkrad.

Vilket gymnasieprogram ska jag välja för att jobba inom teknikbranschen?

Det finns många yrkesroller inom teknikbranschen, vissa yrken kan du arbeta med direkt efter gymnasiet och andra kräver utbildning på yrkeshögskola, högskola eller universitet. Följande gymnasieprogram passar dig som vill jobba inom teknikbranschen: El- och energiprogrammet, Industritekniska programmet, Naturvetenskapsprogrammet, Teknikprogrammet och Gymnasieingenjör (T4)

Yrken inom teknikbranschen

Klicka på ett yrke för att läsa mer om arbetsuppgifter, karriärmöjligheter, framtidsutsikter och vilket gymnasieprogram som passar respektive yrke.

Yrken för dig som vill jobba direkt efter gymnasiet

Yrken för dig som vill studera vidare efter gymnasiet

Teknikföretagen arbetar för att teknikbranschen ska ha utbildad och kompetent personal som är redo att möta framtidens teknikska utmaningar.

Annonser