Så blir du arkitekt

Undrar du hur man blir arkitekt? Här kan du läsa mer om yrket, yrkets lön, vilka gymnasieprogram som är bra att gå och vilken utbildning du behöver efter gymnasiet.

Ritverktyg på arbetsbord

Arkitekt – Hitta utbildning på:

Naturvetenskapsprogrammet  Teknikprogrammet*

*kräver extra kurser för behörighet

Hur blir man arkitekt på gymnasiet?

För att kunna arbeta som arkitekt krävs en tre- till femårig utbildning på arkitektprogrammet vid högskola eller universitet, och för att kunna studera till arkitekt krävs det att du har Grundläggande behörighet, Matematik C, Naturkunskap B och Samhällskunskap A, alternativt Matematik 3b/3c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Naturkunskap B/2 kan ersättas av Kemi A (eller Kemi 1) och Fysik A (eller Fysik 1a/1ba+1b2).

Letar du efter universitets- eller högskoleutbildning? Här hittar du utbildningar till arkitekt på universitetsnivå.

Vad gör en arkitekt?

Som arkitekt arbetar du med att planera och arbeta fram förslag på hus och byggnader, både kring hur de ska se ut och hur de ska byggas. Arkitekter ska hitta byggnadslösningar som både anpassas efter kundens önskemål men också utefter ekonomiska, estetiska och hållbara aspekter.

Man arbetar med planerandet av byggnadsprojekt vilket är allt arbete innan det börjar byggas, och kan vara nya byggnader, ombyggnader eller tillbyggnationer. Kunder till arkitekter kan bland annat vara privata personer som vill planera ett eget hus eller villa, företag som vill bygga lokaler eller offentliga verksamheter som behöver anläggningar och byggnader.

Framtidsutsikter för arkitekter

För arkitekter är det i dagsläget en liten konkurrens på arbetsmarknaden då det byggs mycket bostäder i Sverige vilket kräver expertisen från arkitekter, och tillgången är än så länge begränsad. Byggandet av bostäder förväntas öka under de kommande fem till tio åren vilket innebär att efterfrågan kommer fortsätta att finnas, samtidigt kommer fler att utbilda sig. Arbetsmöjligheterna kommer fortsätta att vara goda för arkitekter under de kommande åren.

Källa: Arbetsförmedlingen och Studera.nu

Lönestatistik för Arkitekter m.fl.

43 300 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2022

Bra val av gymnasieprogram:

Bra val av utbildning efter gymnasiet:

« Tillbaka till alla yrken inom Installation, drift & underhåll
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida
« Alla yrken A–Ö

Teknikföretagen arbetar för att teknikbranschen ska ha utbildad och kompetent personal som är redo att möta framtidens teknikska utmaningar.
Läs mer här.

Annonser

Du kanske också är intresserad av: