Bygg och anläggningsprogrammet (BA)

Vill du jobba inom byggbranschen som golvläggare, murare eller väg- och anläggningsarbetare? Då passar bygg- och anläggningsprogrammet dig! På programmet får du en utbildning som leder till en yrkesexamen och gör dig redo för arbetslivet direkt efter studenten.

På bygg- och anläggningsprogrammet får du lära dig om byggnation och anläggning. Under programmets gång får du kunskaper om hur du bygger rationellt, säkert och hållbart. Undervisningen på programmet är både teoretisk och praktisk, och eftersom bygg- och anläggningsprogrammet är ett yrkesprogram innehåller utbildningen APL (arbetsplatsförlagt lärande) i minst 15 veckor. När du gör din APL får du omsätta dina teoretiska kunskaper praktiskt – på en riktig arbetsplats. Bygg- och anläggningsprogrammet passar dig som vill jobba med att bygga, underhålla och göra ombyggnationer av hus och anläggningar.

Se alla skolor som har bygg- och anläggningsprogrammet här

Det här får du lära dig på bygg- och anläggningsprogrammet

När du går bygg- och anläggningsprogrammet läser du kurser inom bygg- och anläggning som ger övergripande kunskaper för att jobba inom byggbranschen. Du får också lära dig om arbetsmiljöfrågor, lagar, regler och riskbedömningar för byggbranschen. På bygg- och anläggningsprogrammet tränar du din förmåga att ta initiativ, vara kreativ och hur du driver ett eget företag. Du får kunskaper om hur du planerar, genomför, dokumenterar och kvalitetssäkrar ditt arbete samt hur du väljer rätt utrustning.

Genom att välja en viss inriktning på programmet kan du fördjupa dig inom det område som du är mest intresserad av. Vilken inriktning du väljer avgör också vilket yrke du kan jobba med efter att du gått programmet.

Inriktningar på programmet

Det finns fem olika inriktningar på bygg- och anläggningsprogrammet. Vilken inriktning du väljer avgör vilka yrken du kan jobba med efter programmet. Du är även redo att studera vidare på en yrkeshögskola när du har gått bygg- och anläggningsprogrammet. För att få grundläggande behörighet till universitet och högskola kan du lägga till kurser i svenska/svenska som andraspråk och engelska. Prata med din studievägledare om du har funderingar kring hur du går tillväga.

Anläggningsfordon

Är du intresserad av trafik och markarbete? Då passar inriktningen anläggningsfordon dig! På inriktningen får du lära dig att köra arbetsmaskiner och att göra service och underhåll på dessa. Du får även lära dig att använda modern navigationsutrustning. Efter att du gått inriktningen anläggningsfordon kan du till exempel jobba som anläggningsmaskinförare.

➡️ Se alla gymnasium med inriktning anläggningsfordon

Husbyggnad

Skulle du vilja jobba som golvläggare, murare eller snickare (träarbetare)? På inriktningen husbyggnad får du kunskaper om nybyggnation, renovering och ombyggnation av bostäder och lokaler samt även av broar och andra anläggningar. Du får lära dig att utföra grundläggande byggnadsarbeten i olika material samt vilka krav som ställs på byggnadskonstruktioner.

➡️ Se alla gymnasium med inriktning husbyggnad

Mark och anläggning

Är du intresserad av att jobba med markarbeten för exempelvis vägar, järnvägar och platt- och stenbeläggningar? Då passar inriktningen mark och anläggning dig! Du lär dig att utföra anläggningsarbeten och får träna på grundläggning, vägbyggnad, vägunderhåll och ledningsbyggnad. Du får också kunskaper om jord- och bergmaterials hållfasthet, packningsförmåga och dräneringsegenskaper. Efter att du gått mark och anläggning kan du jobba som väg- och anläggningsarbetare eller järnvägstekniker.

➡️ Se alla gymnasium med inriktning mark och anläggning

Måleri

Inriktningen måleri passar dig som vill jobba som byggnadsmålare med ny- och ommålning, uppsättning av olika väggbeklädnader och färg. Under utbildningens gång får du lära dig att planera och utföra målningsarbeten samt uppsättning av tapeter. Du får kunskaper om färglära, måleritekniker, hur olika verktyg och material används samt vårdas.

➡️ Se alla gymnasium med inriktning måleri

Plåtslageri

Vill du jobba med både design och teknik? Då passar inriktningen plåtslageri dig! Du får lära dig om plåtslageri inom byggnad, ventilation och inneklimat. Under utbildningens gång får du kunskaper om hur olika material används inom plåtslageri och hur du utifrån ritningar och beskrivningar utför plåtarbete och beräknar materialåtgång. Efter att du gått inriktningen kan du jobba som byggnadsplåtslagare eller ventilationsplåtslagare.

➡️ Se alla gymnasium med inriktning plåtslageri

Så blir du behörig till bygg- och anläggningsprogrammet

För att kunna söka till bygg- och anläggningsprogrammet behöver du godkända betyg i:

• Svenska eller svenska som andraspråk
  • Matematik
  • Engelska
  • Minst fem andra ämnen

Vad kan man bli efter bygg- och anläggningsprogrammet?

Bygg- och anläggningsprogrammet är ett yrkesförberedande program vilket betyder att du kan börja jobba direkt efter studenten inom yrken som betongarbetare, byggnadsmålare, glastekniker, golvläggare, murare, ställningsbyggare och väg- och anläggningsarbetare. Från och med höstterminen 2023 kommer alla yrkesprogram att ge högskolebehörighet, det innebär att du kan studera vidare på både yrkeshögskola och universitet. Här kan du läsa mer om vilka yrken du kan jobba med eller vidareutbilda dig till efter programmet! Låter bygg- och anläggningsprogrammet som något för dig?

Läs mer och hitta din gymnasieskola här

Programstruktur på Bygg- och anläggningsprogrammet (BA)

Gymnasiegemensamma ämnen 1 150 p

• Engelska 5 100 p