Så blir du produktionstekniker

Vill du jobba som produktionstekniker? Här kan du läsa mer om yrket, vilken utbildning du ska välja och hur framtidsutsikterna ser ut.

Produktionstekniker – hitta utbildning på:

Hur blir man produktionstekniker på gymnasiet?

Teknikprogrammet med tillhörande fjärde tekniskt år för att bli gymnasieingenjör är en bra grundläggande utbildning. Även Industritekniska programmet med en *påbyggnadsutbildning på högskola eller yrkeshögskola kan vara en väg för att jobba som produktionstekniker. Hitta eftergymnasiala utbildningar till produktionstekniker här.

Vad gör en produktionstekniker?

När nya produkter utvecklas måste de gå att tillverka på ett effektivt sätt. Där behövs produktionsteknikerns kunskaper. Produktionsteknikern deltar ofta i olika typer av projekt,
exempelvis produktutveckling sker ofta i projektform.

Du effektiviserar och optimerar flöden och arbetar med hjälp av IT-system för att lösa problem så att produktionsprocessen ska löpa så smidigt som möjligt. Du jobbar även med miljö och hållbarhetsfrågor som är viktiga frågor i dagens samhälle.

Produktionsteknikern jobbar ofta på tillverkande företag. Vissa anställningar kan också ge möjlighet till resor, både innan- och utanför Sverige.

Vem passar yrket för?

Att jobba som produktionstekniker passar dig som är analytisk, metodisk, strukturerad, intresserad av teknik och gillar att ha många bollar i luften.

Karriärmöjligheter

Med en utbildning till produktionstekniker kan du även tänkas få jobb
som processtekniker, kvalificerad operatör, produktionsberedare och produktionsutvecklare. Du kan också kombinera dina tekniska kunskaper med arbete
som arbetsledare, chef eller projektledare.

Framtidsutsikter för produktionstekniker

Det finns en ljus framtid för dig som vill bli Produktionstekniker. Efterfrågan är hög och som läget ser ut finns det idag för få utbildade produktionsteknikerer för att möta arbetsmarknadens behov.

Lönestatistik för Produktionstekniker

28 300 - 49 900 kr/månad*

Statistiken hämtas från Teknikföretagens lönestatistik från 2022

*80 procent av de anställda har en lön mellan de två beloppen. 10 procent av de anställda tjänar lägre än det lägsta beloppet och 10 procent av de anställda tjänar mer än det högsta beloppet. Skillnader kan förekomma beroende på ålder, var i landet du bor, eventuell vidareutbildning på högskola etc.

Källa: Teknikföretagen

Bra val av gymnasieprogram:

« Tillbaka till alla yrken inom Installation, drift & underhåll
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida
« Alla yrken A–Ö

Teknikföretagen arbetar för att teknikbranschen ska ha utbildad och kompetent personal som är redo att möta framtidens teknikska utmaningar.
Läs mer här.

Annonser